Nu får du faktiskt lyssna, Björklund!

”Det finns ingen chans att föräldrar skulle kunna stå för all den kunskapskompetens i alla 16 skolämnen som skolan kan erbjuda” tyckte Jan Björklund i Rapport den 23 maj (inslaget om hemundervisning börjar vid ca 16 minuter, Jan Björklund uttrycker sig vid omkring 18 min). Hur dumt kan man uttrycka sig? Har man klarat av grundskolan borde man väl vara någorlunda allmänbildad för att åtminstone kunna hitta informationen man saknar. Dessutom visar stora internationella studier att hemundervisade barn lyckas lika väl som skolbarn, om inte bättre. Förutom att de lyckas, så suddas också de sociala klyftorna ut med hemundervisning. Alla lyckas lika bra eller bättre, jämfört med skolbarn, inte bara barn till akademiker, som hemundervisas. Mer om forskning kan du läsa om här där fler länkar också finns.

Rösta nej till att förbjuda hemundervisning i Sverige! Vi behöver en mångfald av alternativ, där föräldrarnas filosofiska eller religiösa övertygelse ska kunna få plats. Detta för att Sverige ska kunna vara en demokrati värdig namnet.

About these ads
Det här inlägget postades i Skolan och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Nu får du faktiskt lyssna, Björklund!

  1. Klara skriver:

    Man upphör aldrig att förvånas… Jag följer med avund Er hemundervisare som gnetar på och hur välutbildade Era barn blir! Min dröm är att själv kunna göra så. Själv har jag nu haft 4 barn i olika skolor under hittills 11 år och det har varit och är en FAJT att se till att kompetenta lärare sköter sitt jobb!! Ska det vara så? När alla barn trots olika lärare samfälligt uttalar sig om att de lär sig mer hemma?? I dagens sociala-nätverkande med distansutbildningar är det inte svårt att tillskansa sig kunskap. Troligen lättare än att sitta i överfulla klasser där man varken får hjälp om man inte skriker högst eller måste använda klassens enda hörselkåpor(??!!) som dessutom är bortslarvade… ?
    Ni är hjältar.

  2. Margie skriver:

    Det finns ingen chans att en person som har hand om 15-25 barn samtidigt kan ge samma kvalitet till samtliga jämfört med individ undervisning, som det ofta är hemma. Men det finns andra aspekter på hemundervisning som man kan observera när man jämför resultaten. Relationen till läraren är ju viktig och är det en av föräldrarna har man fördelen av en ovärderlig utgångspunkt i tillit. Allt som man lär sig i skolans miljö beror inte på kvalitet på läraren heller. Den som undervisar sina barn hemma får se till att de kommer ut på olika studiebesök naturligtvis. Vad jag vet är dessa föräldrar som undervisar sina barn oavlönade. Om barnen kan bevisa någonstans att de håller måttet genom t ex resultaten på de nationella proven bör de få tillåtelse att fortsätta med hemundervisningen.

  3. Dorit skriver:

    ”Det finns ingen chans att föräldrar …………………….”
    Så säger bara en som inte har förstått vad hemundervisning är!
    Ett barn som hemundervisas kan man absolut inte jämföra med ett barn i skola.
    Det är som att jämföra en egenföretagare som driver och utvecklar sitt bolag med en lågavlönad som enbart jobbar för låg lön med dåliga arbetsvillkor och inget medbestämmande och möjligheter att påverka sin situation.
    Och föräldrar som hemundervisningen är projektledare som observerar sina barn och lär känna de bättre och därför hela tiden kan hjälpa fram barn till de resurser som behövs. Och ibland kan detta leda fram till traditionell skolgång, fast då frivilligt och inte via tvång!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s