Frihet

Frihet är ett begrepp som de flesta tycker om. För mig betyder det att man till exempel kan rösta i ett val. Det betyder också att man kan engagera sig i föreningar och i partier och i kyrkor, och man kan välja att avstå om man vill. När man röstar finns det flera alternativ.

Jag är inte intresserad av en frihet som endast betyder att man måste välja det som är bäst. Jag vill ha frihet att göra fel (naturligtvis får jag också ta konsekvenserna av det), och jag vill att alla andra ska ha denna frihet. Jag tror att när människor har friheten att välja blir de mycket lyckligare när de väljer rätt än om någon som möjligtvis vet bättre försöker tvinga dem att välja rätt.

Lagen behöver vi för att skydda människors frihet. Det är inte önskvärt att vi har anarki eller att våld skulle styra.

Det är när det gäller de dagliga besluten, dem som handlar om det som kan vara rätt på en mängd olika sätt, som politiker ska hålla sig utanför.

Det här inlägget postades i Frihet och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

