Föräldrar är viktigare än utbildad personal

Det är en central del av livet att få barn och att fostra dessa. Det är givet att man kommer att begå misstag. Det kanske är så att förskolepersonal har erfarenhet av många barn.

Men jag ser det som oerhört värdefullt att få vara med mina egna barn. Trots att jag gör misstag, älskar jag dem massor och tror att just detta är mycket viktigare än att de ska vara hos utbildad personal. Det är också i samspelet med mina barn jag har utvecklat starka, outplånliga band, som gör livet så mycket mera värt att leva. Detta vill jag inte vara utan. Ofta tror vi att bara för att vi är vuxna och har levt längre att vi alltid är de som undervisar i relationen med barn. Men den som tillåter sig att lyssna på barnen och tar sig tid att vara med dem, kommer se att barnen har mycket att lära oss. Om ingen värderar det barnen har att lära oss kommer vårt samhälle att gradvis utarmas.

Låt inte vänstern lura er föräldrar! Ni är de viktigaste personerna i era barns liv. Ni måste inte låta andra fostra dem.

Det här inlägget postades i Familj och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Föräldrar är viktigare än utbildad personal

  1. Marit Olanders skriver:

    Tycker inte högern är ett dugg bättre än vänstern i denna fråga …

  2. ellinorpetersen skriver:

    Vänsterns ensidiga subvention av dagis istället för att göra det lättare att ha mer tid med sina egna barn har gjort att människor har tappat sin tilltro till sin egen förmåga att fostra sina barn. Att sen alla utom KD är emot vårdnadsbidraget är naturligtvis tydligt. Att vårdnadsbidraget skulle vara den ultimata lösningen är inte trovärdigt, dock ett steg på vägen mot erkännande av hur viktigt det är att föräldrar har tid med sina egna barn. Men det behövs att vi pratar om hur viktiga barnen är, och välkomnar dem i alltfler miljöer, anser jag. Detta kan inte lagstiftas fram, det är inte önskvärt med mer statlig styrning. Det vi behöver göra är att försöka göra det vi vill, märka var vi behöver stöd, och uppmärksamma orättvisor som kan och bör åtgärdas genom lagstiftning.

  3. Jenny Jansson skriver:

    Mycket bra Ellinor! Jag håller med dig i vart enda ord.
    Jag tror att dagens generation inte känner till något annat än dagis. Ofta fostrar vi ju våra egen barn på samma sätt som vi själva blivit uppfostrade. För mig har det varit självklart att ta hand om mina egna barn. Jag har själv aldrig varit på dagis, så jag vet att en mamma/pappa & syskon duger gott.
    Ofta hör jag att det skulle bli något fel på hemmabarn. ”Att barnen utvecklas bättre på dagis osv.”
    Den yngre generationen har tydligen missat att alla tidigare generationer inte varit dagisbarn.

Kommentera

