Vad menar vi med integration?

Det är tröttsamt att höra allt om ”hur invandrarna ska integreras.” Till att börja med, vad menar de som tycker att någon ska ”integreras”? Allt som oftast verkar det som att svenskarna förväntar sig att invandrarna ska bli som svenskar. Det tycker inte jag! Det är den yttersta arrogans att tro att någon ska lämna hela sin kultur och sitt språk bara för att man bytt land.

Vidare berikar det Sverige när människor kommer med nya idéer och traditioner. Jag menar inte bara meze, som nu verkligen berikar mitt liv, utan t ex människors vänlighet, öppenhet, och erfarenheter, som jag har fått del av. Jag bor nu mitt i ett mångkulturellt område, och trivs mycket bra med detta. Låt oss se det positiva med invandringen när vi pratar om integration, och låt oss svenskar integrera oss med invandrarna. Då får vi ett bättre Sverige för alla.

Det här inlägget postades i Invandringen och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

