Att kontrollera andra

Jag märker nu ju äldre jag blir hur ofta problemen i samhället kan härledas till just denna önskan vi alla har att kontrollera andra. Jag skrev igår om skolan, om hur man brukade slå barnen om de inte uppförde sig rätt. De flesta våldsbrott härleds från detta. Många politiker lider av kontrollnoja.

Då det tycks vara inbäddat i människans natur behöver vi slå vakt om varje människas frihet att inte behöva kontrolleras av andra. Ett steg på vägen är ju att man också tar ansvar för sig själv. Ett annat att staten inte tar ut alltför höga skatter. Ett annat att människor kan välja hur de vill ta hand om sina egna barn.

Det här inlägget postades i Familj, Frihet, Skolan och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Att kontrollera andra

  1. baasbraal skriver:

    Men om man vil slå sitt egen barn? Den också?

    • ellinorpetersen skriver:

      Den som vill slå sitt eget barn inkräktar på barnets frihet, och bör straffas som den som vill slå vem som helst. Ingen skillnad gäller här. Det faktum att det är mycket lättare att slå den som är mindre kan aldrig tas som ursäkt för detta oacceptabla beteende. Jag anser att det aldrig kan vara rätt att slå ett barn, och det borde alltid bestraffas när det är möjligt. Jag vet att Sverige är annorlunda än t ex USA i detta, och Sverige har den mer moraliska vägen.

      Angående friheten att uppfostra sina barn själv, menar jag att vänstern har omyndigförklarat föräldrar när de insisterar på att alla barn borde gå i förskola, eftersom de annars missar så mycket. Det är mycket viktigare att barnen får vara med sina närvarande föräldrar än att de skulle vara hos en pedagog.

  2. baasbraal skriver:

    Tack, det är vat jag will höra!

Kommentera

