Tid att överföra minnet mellan generationerna

I vår iver att effektivisera har vi glömt bort hur vårt minne fungerar. Det räcker inte att ha något nerskrivet för att komma ihåg det – det nerskrivna fungerar som en hjälp, men det är inte minnet. När jag berättar om min barndom för mina barn överför jag min historia till dem. Jag anser att denna överföring är oerhört viktig, då den knyter oss samman. Vi känner oss närmare varandra när jag berättar om hur det var för mig. När sen min dotter berättar för mig om det hon tänker, kommer jag närmare henne.

Sen att få prata med mina föräldrar och deras föräldrar, och i förekommande fall deras föräldrar, utökar minnet ännu mer. Det är ett problem att vi har separerat generationerna så mycket att det blir besvärligt att hålla dessa samtal med varandra. Alla åtgärder som hjälper oss att ha tid med varandra borde åtminstone utvärderas innan de kastas ut till förmån för effektivitet, ökad BNP, mer jobb. Det finns andra värden i livet än pengar.

Det här inlägget postades i Familj och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

