Ska staten äga Svenska Spel?

Jag läser på Svenska Spels hemsida om hur tack vare dem går det bra för Svenska fotbollsförbundet. Jag cyklar ofta förbi Sporthallen där det står vem som sponsrar den. Jag läser på skyltar om vilka som sponsrar Folkungavallen. Jag tycker det är utmärkt att människor (och deras företag) vill sponsra – ja, det är säkert bra om man t ex sjösätter avdragsrätten för gåvor till ideella organisationer, och även till kultur, det kan jag inte utesluta.

Det bästa är ju om människor får välja vem som får deras pengar så mycket som möjligt. Att då staten skulle äga en stor spelkoncern känns för mig suspekt. Särskilt som det finns många som fastnar i spelberoende. Det känns som dubbelmoral.

Utan att peka finger åt någon enskild på Svenska spel, eftersom de ju ”Enligt spelbranschen är vi också ett av världens mest ansvarsfulla spelbolag,” undrar jag om det är något staten ska äga? Det är en kommunistisk tanke att staten ska äga en mängd saker. Jag tycker om att tänka att vi inte äger våra saker, utan våra saker äger oss. Äger Svenska Spel oss? Staten är vi, folket.

Heder åt Mats Odell som såg till att sälja Vin och Sprit!

Det här inlägget postades i Finansmarknad, Frihet och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

