Delaktighet i vården

Ett av Alliansens ledord för höstens valkampanj i landstinget är Delaktighet. Det handlar om att patienten ska känna sig delaktig i sin egen vård. Men också att alla medborgare känner sig delaktiga i utformandet av vården. Några specifika förslag:

  1. Öppet redovisade resultat: Objektiv, lättillgänglig och faktabaserad information om olika vårdgivare, som handlar om behandlingsresultat, vårdrelaterade infektioner, väntetider, bemötande osv.
  2. Stöd för egenansvar: att satsa på hälsofrämjande åtgärder för att förebygga sjukdom, även om det huvudsakliga ansvaret för varje människas välbefinnande naturligtvis ligger hos den enskilde.
  3. Utökat vårdval: t ex inom psykiatri, hörselvård eller delar av ögonsjukvården.
  4. Dessutom: att forskning ska möjliggöras för olika yrkesgrupper inom vården

Östergötland kommer att må bra av att ha större valfrihet och större öppenhet. Jag vill vara medborgare i en region där min åsikt om hur jag vill ha vård spelar roll, där inte politiker beslutar vem som ska vara min vårdkontakt, där det finns plats för flera alternativ, så jag kan byta om jag är missnöjd, och även låta andra veta genom öppet redovisade resultat. Vårdvalet är också viktigt för att medarbetarna ska kunna välja arbetsgivare. Om det förutom allt detta också innebär att vårdyrkesutövare är nöjdare genom att de får genomföra forskning, är jag övertygad om att dessa förslag kommer att få ett positivt genomslag i hela vårdkedjan.

Källa: Bra, Bättre, Östergötland: Tillgänglighet, Kvalitet, Delaktighet, Landstinget i en hållbar region. Valplattform 2010. Alliansen i Landstinget i Östergötland (m, c, kd, fp).

Det här inlägget postades i Hälsa, Vården och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

