Jobba kortare dagar

Jag läste med intresse hur de sju riksdagspartierna hade svarat Haro om hur de planerar att stötta barn och föräldrar att knyta an till varandra med politiska beslut. Det var föga förvånande att Socialdemokraterna framhävde olika samhällsinstitutioner som stöttar barn och föräldrar, istället för att bemöta just anknytningens betydelse, och hur man behöver tid att skapa den. Det jag blev glad över att läsa var att det finns ett allvarligt intresse från vänstern, fi, och grönt håll att minska arbetstiden från åtta till sex timmar – med bibehållen lön. Ja, det kanske kan gå, i vissa fall. Det skulle ju vara bra för att man då har mer tid med barnen. Det är bara det att det inte funkar överallt. T ex vet jag att riksdagsledamöter har oreglerad arbetstid. Det innebär att ambitiösa arbetar kanske 70 timmar per vecka eller mer. Jag vet också att egenföretagare har svårt att reglera sin arbetstid.

Som svar på förslaget säger jag att det måste vara värt att pröva i alla fall för en del företag – det måste vara så att produktiviteten sjunker mot slutet av dagen, och att mer tid med familjen skulle stimulera kreativiteten. Förutom, naturligtvis, att livskvaliteten skulle höjas för alla som fick mer tid med sin familj.

Jag tror att vi är på väg ut ur det industriella samhället, och att företag som ger mer frihet åt sina anställda att arbeta hemifrån, som tror på sina anställda, som låter dem utvecklas, är de som kommer att lyckas bäst i konkurrensen. Jag är inte så säker på om att lagstifta om sex timmars arbetsdag är den rätta vägen, men jag är bara glad om diskussionen leder till att barnen får träffa sina föräldrar mer. Det skulle alla vinna på.

Det här inlägget postades i Jobben och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

