Att bygga det vänliga samhället

Idag skriver ”(S)töttepelarna i Östergötland” i Corren att

Socialdemokraterna har grundinställningen att det är tillsammans vi bäst kan lösa problem och utveckla samhället… samhället byggs bäst om vi gör det tillsammans istället för att slåss om godbitarna.

Jo, det tror jag också. Det här ”tillsammans” är vilseledande, för (S) menar nog inte att vanliga människor ska kunna bygga samhället. Jag vill inte att politiker ska sitta och bestämma över människors liv. Gör det lättare för människor att starta företag, att ta hand om sina egna barn, att vårda sina gamla föräldrar, att kunna välja apotek, bilprovning, skola, arbetsförmedling, osv, så att man inte är fast på ett ställe där man inte får den service man vill ha.

T ex är jag väldigt glad att jag får välja var jag går för att få tandvård. Och tandvårdsbidraget följer med till vilken som helst av alla mottagningar! Den sortens valfrihet vill jag ska finnas på fler områden i samhället.

Socialdemokraterna står för en linje som betyder mer politikerkontroll och mindre möjligheter att själv utstaka sin kurs i livet. Jag håller med om att den viktigaste skillnaden är ”synen på samhället och våra roller.” Jag vill ha ett samhälle där man har utrymmet att t ex själv bestämma om man vill ta hand om sina egna barn, där det inte enbart är kommunalt subventionerad barnomsorg som är ett alternativ för familjerna. Jag tror inte att politiker kan hitta den enda rätta vägen för samhället eftersom vi människor är olika och kommer att välja olika lösningar för våra liv.

Det här inlägget postades i Demokrati, Frihet och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

