Kunskapsuppföljning tidigare ska råda bot på underkända elever

I skolan skall vi komma tillrätta med att barnen inte lär sig det de skall genom att följa upp tidigare. Det är helt rätt tänkt. Då är det bra om man kommer ihåg att barn lär sig om de är i en bra miljö, och särskilt om de har goda relationer till sin lärare (och jag räknar med att föräldrarna är med barnen ganska mycket ändå, och informellt är deras lärare). Därför måste man alltid försöka nå föräldrarna när barnen inte lär sig som man tycker de skulle annars. När jag frågade Göran Hägglund som besökte Linköping idag om detta, talade han om vikten av att vi har tre parter, att skolan och föräldrarna och barnen är i samtal med varandra. Att föräldrarna och skolan kommer med samma budskap.

För att skolan ska klara av sitt uppdrag att utbilda Sveriges barn, måste vi komma ihåg att det är föräldrarnas ansvar att barnen får utbildning. Skolan hjälper till, och gör mycket bra, men de klarar sig inte utan att föräldrarna engagerar sig i sina barn. Då kan man ju tänka på alla som väljer att hemundervisa. Dem skulle man titta på och förstå varför deras barn lär sig så bra! För alla barn som ändå går i skolan behöver vi se till relationerna först. Fungerar inte relationerna i barnens miljö, kommer utbildningen att bli lidande.

Annonser
Det här inlägget postades i Skolan och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Kunskapsuppföljning tidigare ska råda bot på underkända elever

  1. Hillevi Helmfrid skriver:

    Ja, det stämmer.
    Men när barnen går i skolan är det omöjligt ens för den mest ambitiösa förälder att påverka vad som händer i skolan och hur det formella lärandet går till. Man får nöja sig att vara med och påverka det informella lärandet som naturligtvis ändå sker i hemmet. Och det är naturligtvis det långsiktigt det viktigaste. Detta är min slutsats som förälder till ett barn som hemundervisats i fem år och som nu tvingas gå i skolan.

    Det är svårt att till och med hålla sig informerad om vad som händer i skolan, detta trots att lärarna anstränger sig för att hålla oss föräldrar informerade. Skolan är en värld för sig.

    Därför tycker jag att det är orimligt att lägga ansvar på föräldrarna när barnen inte lär sig i skolan. Vanliga föräldrar har blivit bortkopplade redan när barnen lämnas på dagis vid ett års ålder. Sen har dom lite aning. Vi kan se detta så tydligt eftersom för oss är detta språng så påtagligt eftersom det gick från hemundervisning till skola vid 12 års ålder. Men vanliga föräldrar som släppt ansvaret vid ett års ålder vet inte ens vad det skulle kunna innebära att ta en aktiv och medveten del i barnens läroprocess. (Och hur mycket glädje och samhörighet det ger!!!)

    Som det är idag gnäller skolan på föräldrarna och föräldrarna på skolan över det generella misslyckandet i skolan. Jag tror att det bara finns en radikal lösning på det här. Och det är att föräldrarna får tillbaka fulla ansvaret, skolplikten tas bort och skolan blir en service-inrättning dit barn (och föräldrar) går för att få hjälp, stöd, inspiration, specialkunskaper, samvaro, utbyte för barnens växande och lärande. Men ansvaret måste tydligt ligga på föräldrarna. Detta kan föräldrar dock inte ta så länge det finns skolplikt och en stark samhällelig styrning mot förskola också för den delen.

    Hillevi

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s