Föräldrarna är barnens vårdare

Om barnkonventionen tas in i svensk lagstiftning utan reflektion varnar Madeleine Wallin på Newsmill för att statens roll som övervakare över familjerna och som vårdare av svenska barn förstärks istället för att stötta föräldrarna i deras roll. Vi har blivit så vana vid den sociala ingenjörskonsten, att det inte är konstigt för oss att skattepengar pumpas in i ett system som sätter in en stor kil mellan föräldrar och deras barn. Jag menar dagissubventionen. Jag har sagt det förut, men det är värt att sägas igen: om vi tycker att barn ska få kosta samhället en viss summa, borde vi ge den summan till föräldrarna och låta dem förvalta den. Om vi inte vill ta det steget, kan vi göra ett grundavdrag på skatten. Då är det inte emot jobblinjen som har börjat ändra på vår syn på livet i Sverige – ja vi borde faktiskt försörja oss själva och våra familjer. Det är inte statens roll att ta hand om oss. Jag tar gärna hand om mig och mina, och vill inte att statens skattesubventioner håller på med tusentals regler för att få mig att fostra barnen på något särskilt sätt.
Jag gillar särskilt orden Wallin avslutar sin artikel med:

Staten kan aldrig trösta, och därmed heller inte fostra. Det kan bara kärleksfulla föräldrar och vårdnadshavare göra i en nära emotionell relation med barnen.

Det är dags att uppvärdera tröstandet, de nära emotionella relationerna föräldrar får utveckla till sina barn, och att sluta försöka bestämma hur varje familj ska ta hand om sina barn. Sluta försöka få alla föräldrar att välja dagis.

Det här inlägget postades i Familj, Jobben och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

