Varför det är svårt att inte klaga på förskolan

Jag läste precis i Borås tidning om hur viktigt det är för föräldrarna att kunna ha större flexibilitet i hur de 15 timmarna används för deras barn på förskolan. En av kommentarerna handlade om att man inte skulle klaga för det var

Som skattebetalare är jag mycket bestämd på att det finns andra saker som bör prioriteras inom den kommunala verksamheten.
Tycker man inte att den tid man erbjuds fungerar så är det ju bara att avstå från erbjudandet.

Ja, att avstå från erbjudandet har vi gjort. Vi har valt att inte sätta våra barn i förskolan, och det känns – ja, det är inte många fyraåringar som är hemma, och till och med den lilla vid 20 månader är nu ganska ovanlig som hemmabarn. Men det är inte bara ett erbjudande när föräldradagarna tar slut och jag inser att skattepengar lotsas in i förskolan OM jag skulle ändra mig med ca 100-150 000 kr per barn och år. Allvarligt talat, hade jag fått de pengarna istället hade det varit lättare att tala om att ”avstå från erbjudandet.” För oss är det trots detta ingen fråga om saken, vi vill ha barnen hemma längre. Oavsett politiska beslut om hur mycket pengar som går till förskolan. Att den sen ska passa föräldrarnas behov och barnens behov är en annan fråga, men om vi tänker på hur mycket skattepengar som FAKTISKT TILLHÖR FOLKET och som pumpas in i förskolan bör vi klaga och klaga tills förskolan passar oss. Om det är för dyrt att åtgärda, utöka då vårdnadsbidraget så det blir ett verkligt alternativ för föräldrar som tycker att förskolan inte är det bästa alternativet. Då kanske det inte kommer att klagas lika mycket, utan då får vi se föräldrar som har bättre möjlighet att ”avstå från erbjudandet” och helt enkelt KAN visa att de hittat andra alternativ.

Det här inlägget postades i Familj, Skatter och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Varför det är svårt att inte klaga på förskolan

  1. Ping: Tweets that mention Varför det är svårt att inte klaga på förskolan | Ellinor Petersen -- Topsy.com

  2. Caroline, Haro Örebro skriver:

    Vilken bra blogg! Tack för att du delar med dig!
    Kul att höra att vi är fler som har ”stora” barn hemma! Man känner sig ganska unik ibland kan jag säga. På öppna förskolan är min stora kille äldst och min lilla kille är näst äldst.
    Och visst är det sjukt att man INTE får vårdnadsbidrag på 3000 om man samtidigt är föräldraledig med yngre syskon men däremot får man dagisbidrag på 10 000 i månaden.

Kommentera

