Efter avskaffandet av apoteksmonopolet

Jag är verkligen glad att kunna se receptfria läkemedel på mataffären. Jag är också glad att så många har kunnat bli entreprenörer. Jag tycker det är bra när många är med och bestämmer hur företag ska drivas. Det är så bra när stat, kommuner och landsting får konkurrens! Vad är det som säger att politiker skulle kunna driva företag bättre än entreprenörer? Eller vad säger att politiker skulle vara mindre själviska än företagsledare.

Ett argument jag ibland hör mot avskaffande av statliga monopol är att det minskar inflödet i statens, kommunens, landstingets kassa. Vilka dumheter! Det är ju klart att om politikerna ska hålla på och driva företag behövs det ju fler politiker som avlönas. Jag vill hellre se färre politiker, och fler företagare. Någon ska ta risken, någon ska leva upp till kravspecifikationer som samhället ställer, men de ska också kunna leva på det, få göra en vinst. Det blir problematiskt om politikerna ska sätta upp reglerna och själva driva verksamheten. Maktdelning, kallas ett bra begrepp i levande demokratier.

Det här inlägget postades i Demokrati och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Efter avskaffandet av apoteksmonopolet

  1. Mia skriver:

    Det finns en del fördelar, som att det är lätt att hitta receptfria läkemedel, fler kvällsöppna apotek mm.
    MEN ett stort minus tycker jag är att jag ska behöva ”oroa” mig för att det apotek jag går in på kanske är dyrare än ngt annat!
    Och att jag inte kan delbetala med minimibelopp om jag har lite pengar och köper dyra mediciner – om jag inte går till samma apotekskedja vid mina inköp!
    Det finns vissa monopol och system som jag verkligen uppskattar!

  2. Margie skriver:

    Och en annan försämring som det säkert inte var avsiktlig är att om min medicin är slut på mitt apotek är det inte längre möjligt att spåra närmaste för att de olika apotek nu är konkurrenter och har inte skäl att samarbeta för patientens bästa.

  3. 08 skriver:

    Det är ett djäkla skit, för nu vill jag hitta ett öppet apotek. Hur ska jag söka då? Gå igenom 10 kedjors hemsidor?

Kommentera

