Skilj inte barn och föräldrar åt i asylprocessen

Det händer ibland, att en av föräldrarna lyckas ta sig till Sverige från ett land i krig eller annan kris. Hon eller han söker asyl, får stanna. Men sen resten av familjen då? Nej, de får inte asyl. Skäms Sverige för att skilja barn och föräldrar åt!

Jag vill att Sverige ska ta tydlig och snabb ställning för att låta mammor och pappor och deras barn få asyl tillsammans, att det inte ska vara något tjafs om att de får ta med resten av sin familj. Läs här om ett särskilt ledsamt fall med en ettåring som inte fick komma och vara med sin mamma i Sverige, och inte har träffat henne sen på TRE ÅR! Jag blir så arg och besviken när jag hör talas om såna här beslut.

Det här inlägget postades i Familj, Invandringen och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Skilj inte barn och föräldrar åt i asylprocessen

  1. Anna skriver:

    Det finns redan en san policy men det finns aven lagar, forordningar och regler som maste foljas. Jag har jobbat med ett antal migrationsfall sa jag vet hur frustrerande det ar att sitta och forsoka hjalpa i en djungel av krangliga regler. Har man inte giltiga identitetshandlingar sa finns det inget myndigheter som migrationsverket kan gora, hur garna man an skulle vilja. Tank pa vilka forodande konsekvenser det skulle kunna fa om man inte behovde identitetshandlingar for att fa uppehallstillstand i ett nytt land. Sverige skulle bli en oas for kriminella som vill ”komma undan” och det tror jag ingen av oss vill. Varlden ar inte rattvis men genom lagar och regler och genom att efterfolja dessa kan vi gora den lite battre hela tiden.

    • ellinorpetersen skriver:

      Ja, hur ska vi göra? Något måste man väl kunna göra för att bekräfta att det är familjemedlemmar och att de hör samman? Inte vet jag, men man kunde ju göra lite efterforskningar och vara kreativ i sin tolkning av lagen. Finns inga identitetshandlingar måste man hitta andra lösningar. Vi måste visa lite större vilja och handlingskraft när det handlar om såna här fall, tycker jag.

      • Anna skriver:

        Ja josses! Om jag hade svaret pa den fragan skulle jag jobba dygnet runt som immigrantionsjurist! Har slitit mitt har flertalet ganger i forfattandet av brev , inlagor, overklaganden osv till migrationsverket i frustration over insikten att det formodligen inte kommer ga vagen trots allra basta viljan och forsoken. Jag tror losningen i forsta hand ar att trycka pa lagbestammarna, forsoka skapa opinion dar for andrade lagstiftningar. Mer patryckningar for battre relationer med andra lander. Ambassadorer som vagar tycka mer, vagar trycka mer. Jag tycker det ar skamligt att det finns pass som ar giltiga i ett land men inte ett annat men jag tror att beslut om exempelvis giltighet av identitetshandlingar maste tas pa en hogre niva sa att det blir en regel som galler for alla och inte upp till varje myndighet eller varje myndighetsperson.

      • Anna skriver:

        Ps. Arligt talat tror jag att du som politiker har langt mer makt att paverka an vad nagon anstalld pa migrationsverket nagonsin kommer att ha. Opinionsbildning. Som politiker ar du folkets rost och du forvaltar det ansvaret val min van.

  2. ellinorpetersen skriver:

    Tack för komplimangen, jag ska försöka leva upp till det! Förstår jag rätt att ditt förslag handlar om att pass ska vara giltiga i alla länder, inte bara vissa? Och vidare, att ambassadörer ska ha ett uttalat mandat att arbeta för goda relationer, samtidigt som de ska arbeta för mänskliga rättigheter och demokrati?
    Jag tror du har rätt att vi inte kan skylla på Migrationsverket och dess handläggare. Det krävs politisk vilja att ändra i attityden. Jag gillar Sverige fullt med olika människor! Jag vill att det ska vara lättare för människor att flytta hit och bygga upp vårt land tillsammans!

    • Anna Teig skriver:

      Japp du forstod mig helt ratt! Nationella ID-kort ar en sak. Men pass ska vara pass och giltigt i alla lander och inte enbart vissa enligt min asikt. Sen laser och hor jag allt for ofta om ambassadorer som inte ”far” uttala sig om an det ena an det andra oftast pga att det kan ”skapa osamja och ar battre i det langa loppet om vi ar neutrala”. Ibland kan jag tycka att det handlar om civilkurage att saga ifran i vissa situationer och darfor ser jag garna storre handlingsfrihet for ambassadorer. Som du skriver ”ett uttalat mandat att arbeta för goda relationer, samtidigt som de ska arbeta för mänskliga rättigheter och demokrati”. Helt klart min asikt.

Kommentera

