Håll politiker borta från skolan

Ja, det kanske låter radikalt. Men jag är trött på alla politiker som uttrycker att vi måste satsa på det ena eller andra i skolan. Varför ska politiker använda skolan för att försöka lösa alla problem vi har i samhället?

Vi behöver en mängd friskolor, och vi behöver föräldraföreningar som engagerar sig i utformningen av utbildningen. Dessutom behövs det att barnen får mer att säga till om innehållet i sin utbildning.

Överlag skulle skolan integreras mer med samhället. Det är inte bra att barnen och ungdomarna håller sig borta från de vuxna så mycket. Öppna upp för fler praktikplatser, låt ungdomarna pröva på lite olika jobb så de vet vad de är intresserade av innan de börjar studera osv.

Så jag sällar mig till dem som pratar om skolan, men jag vill inte skriva utförliga läroplaner om vilka ämnen barnen ska lära sig. Jag vill att barnen får mer frihet att välja hur deras utbildning ser ut, och jag vill att de ska kunna gå ut och praktisera så ofta de vill.

Det här inlägget postades i Skolan och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Håll politiker borta från skolan

  1. Brett Peterson skriver:

    Ja, jamen! Detta är, tycker jag, den frihetskampen för detta år hundratal – att kunna lära sig att tänka för sig själv, utan att myndigheten förbjuder en att experimentera och forska – i religion, i utbildning, i politik, osv. Varför ska man inte kunna lära sig det man själv tycker är viktigt?
    Är samhället i så stor nöd att det måste kräva vi tänker si eller så? Eller har den rättigheten att bestämma hur man ska utformas intellektuellt? Eller som individ?
    Nej!
    Kämpa på! Dina ideer behöver framges.

  2. Ellinor Petersen skriver:

    Att kräva att vi tänker si eller så är alltid svårt att greppa, tycker jag. För några saker har vi kommit överens om, att vi måste tänka att det är fel att tvinga andra människor (för det mesta). Vi har ju spelregler i samhället. Därför måste alla barn lära sig att leva enligt lagen. Utöver detta, borde det vara mycket fritt. Dessutom tycker jag att barnen har en otrolig kapacitet att kunna bestämma när de är redo för att lära sig något. Det är ju mycket mer effektiv undervisning att svara på frågor från barnen än att försöka hålla föreläsningar för dem, när de inte är redo för detta. Mer frihet i utbildning, med andra ord, är det som behövs!

  3. Anna Teig skriver:

    Mycket intressant! Kan du nagot om IB:s (International Baccalaureate) upplagg? Dar far eleverna (sista tva aren pa gymnasiet) valja vilka amnen de vill utifran 6 olika kategorier. Sa eleverna sjalva har storre inflytande och kan lasa de amnen som intresserar dem. Jag gillar det tanket (ok sen gick jag ju IB sa jag ar partisk). Man kan valja till sant man ar mer intresserad av och valja bort sadant som man ar mindre intresserad av alternativt sant som inte ar relevant for vad man vill syssla med i framtiden.

  4. ellinorpetersen skriver:

    Jag erkänner att jag inte är så extremt insatt i IB:s upplägg. Det är ju utmärkt att de får välja så mycket de sista två åren. Jag hoppas att man vågar tänka så lite tidigare. T ex hade jag väldigt bra upplevelser av s k ”beting” när vi under två veckor eller så under mellanstadiet fick en lista på saker vi skulle göra, och sen fick vi disponera tiden som vi ville. Jag tror att barn kan tänka mer kreativt när de får mer att säga till om. Sen är ju barn i förskolåldern duktiga på att komma på olika projekt att jobba med, ingen behöver säga till dem att de ska ”studera” eftersom de är så upptagna med att utvecklas där de är. Vi borde värna denna kreativitet, att barnen får driva sina egna projekt, istället för att få in dem på våra projekt.

Kommentera

