Frihet i skolan

Ett av de stora problemen med skolan är att eleverna inte kan använda tiden särskilt effektivt. Det är ju egentligen ett felslut från början att tro att alla ska kunna lära sig samma sak samtidigt, eftersom lärandet är en individuell process. Vissa lär sig väldigt mycket på egen hand, medan andra kan behöva mer stöd. Helt klart är att en bra relation till läraren är jätteviktig.

Jag vill se mer frihet i skolan – att eleverna kan välja själva vad de vill studera i högre grad, och att de kan välja i vilken ordning de ska studera det de gör, samt i vilken takt de ska beta av sina böcker de själva har valt ut. Jag vill ha en mycket mer individualiserad studiegång, eftersom det är det framtiden behöver av det uppväxande släktet. Vi kan inte lösa de problem vi har nu genom att gå på med samma ”lösningar” som skapat dem. Vi måste öppna upp för nytänkande från barnen själva.

Advertisements
Det här inlägget postades i Skolan och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Frihet i skolan

  1. Anna Teig skriver:

    Intressant! Har du nagra tankar pa hur detta ska kunna uppnas? Att lasa individuella amnen torde inte vara sa svart med gruppindelningar istallet for klassindelningar sa som exempelvis dagens c-spraksundervisning ser ut. Men sag exempelvis 5e klassaren som har kunskaperna och vill rakna i arskurs 8as bocker. Ska han/hon vara med pa attornas matte eller sin egen men med extra stod. Vem ska ge det extra stodet? Lararen for arskurs 5 vars matematikkunskaper kanske inte tacker arskur 8 eller mattelararen for arskurs 8? Jag vet att det finns losningar pa detta ute i landet men allt for manga skolor kan fortfarande inte tillhandahalla en tillfredstallande losning.

  2. ellinorpetersen skriver:

    Hur detta ska uppnås måste förstås lösas på skolorna själva. Att inte låta 5:e-klassaren få läsa matte på årskurs 8-nivå är ett enormt slöseri av barnets mentala resurser. Möjligtvis får man tänka helt nytt inom skolan. Att skapa en mer öppen skola, där barn själva kan registrera sig på ”kurser” som man gör på universitetet kräver kanske större institutioner. Å andra sidan, om alla barn är där för att de vill vara där just då, kommer man inte behöva lika mycket ordningsvakt i klassrummet, och många fler får sin välbehövliga arbetsro. Man kan ju tänka sig att lärarna fungerar mer som resurser, och erbjuder föreläsningar eller öppna hjälptimmar istället för att fösa in 20-30 elever för att läsa samtidigt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s