Vårt hemspråk hjälper oss förstå världen

Sven Borei skrev idag på debattsidan i tidningen Kristdemokraten om hur viktigt det är att värna vårt språk som ett fungerande, självständigt nationellt språk.

Jag tyckte särskilt om hans tyngdpunkt på invandrarfamiljernas språk, att dessa också måste värnas. Språket hjälper oss att förstå varandras olika sätt att tänka, men det försvagas om vi inte värnar språket från utländsk utarmning.

Vi kristdemokrater har som en grundprincip att alla människor äger samma värde och att detta värde ska försvaras i alla lägen. Det är därför vi står bakom hemundervisning för barn i invandrarfamiljer – deras självvärde ligger till stor del i att kunna förstå den kultur som är deras arv från sina föräldrar.

Jag som själv tror väldigt starkt på hemundervisning kan hålla med om att det är bra för invandrarfamiljer att hemundervisa. Särskilt att barnen får vara i hemmet de första åren, så att de kan tala sitt hemspråk tillfredsställande. Jag vet inte, men misstänker att han egentligen syftar på ”hemspråksundervisning”. Detta har jag själv goda erfarenheter av, och tycker att det är utmärkt att få utbildning i sitt modersmål i skolan. Att vi inte försöker assimilera bort invandrarfamiljernas särart genom att insistera på att de alltid talar svenska kommer i längden att berika oss alla.

För den som är nyfiken på hemundervisning (och läser engelska) finns denna underbara rapport.

Det här inlägget postades i Invandringen, Skolan och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Vårt hemspråk hjälper oss förstå världen

  1. Anna Teig skriver:

    Jag bade haller med och inte. Jag haller med om att det ar viktigt med hemspraksundervisning. Jag tror att det bidrar till att behalla en del av kulturen man kommer ifran. Daremot ar jag emot hemundervisning for invandrare. Inte for att jag tror att de inte klarar av att undervisa sina barn utan pga att manga av foraldrarna har alldeles for daliga kunskaper i det svenska spraket. Svenska spraket ar inte bara ett sprak, det ar en del av kulturen. Barn maste utsattas for bade spraket och kulturen pa ett tillfredstallande satt for att kunna bli bra fungerande medborgare i samhallet.

    Nar jag gick i skolan hade min skola stora problem med att elever med invandrarbakgrund som hade stora problem med att lara sig svenska pa grund av att de aldrig ovade hemma. Antingen pa grund av att de enbart pratade sitt modersmal hemma eller pa grund av att foraldrarna hade sa bristfalliga kunskaper i svenska spraket att de antingen inte brydde sig om att hjalpa till eller helt enkelt inte kunde hjalpa till. Samma barn hade det aven svarare med assimileringen in i det svenska samhallet pa grund av kulturskillnader som kom med sprakliga brister och det tog lang tid innan dessa kunde overbyggas. Jag tror INTE att hemundervisning ar en bra ide for alla. Det kraver stor kunskap och initiativ fran foraldrarna for att barnen inte ska fa en undermalig utbildning.

    Sa, absolut, hemspraksundervisning tror jag ar jatteviktigt bade for att behalla sitt hemsprak men ocksa en del av den kulturen, men det far inte, under nagra som helst omstandigheter ske pa bekostnad av det svenska spraket och den svenska kulturen. Darfor tror jag hemundervisning ofta ar en dalig ide for invandrare. Man behover inte tycka om det, men ett krav for att lyckas i det samhalle du lever i ar att du forstar spraket och kulturen och kan assimilera dig.

  2. Ellinor Petersen skriver:

    Det kan nog stämma att invandrare riskerar att ta längre tid att lära sig svenska om de fokuserar mer på sitt hemspråk. Vår familj är ju ett exempel på detta. Ändå är jag inte orolig, eftersom det finns så många möjligheter att öva svenska utanför hemmet. En nyckel till detta tror jag är att jag själv talar svenska med de flesta av våra kontakter utanför hemmet. Precis som du säger kräver hemundervisning mycket engagerade föräldrar. Jag ställer mig helt emot att diskriminera ”invandrare” bara för att de är invandrare, när det gäller hemundervisning dock. Om föräldrarna inte kan undervisa enligt läroplanen får man ta den diskussionen med dem, och se om man kan stötta dem på vissa punkter, anser jag.

    Det är ju idealiskt om skolorna och kommunerna ser hemundervisande föräldrar som resurser, och väljer att stötta dem genom att erbjuda hjälp istället för att kämpa emot och göra det svårt för dem att uppfylla sitt föräldraskap och engagemang för barnens utbildning.

  3. Ellinor Petersen skriver:

    Från Aftonbladet:
    Stockholm. Tvåspråkiga barn ligger på samma eller något högre nivå än sina jämnåriga när de börjar skolan, men halkar efter högre upp i årskurserna, visar en studie vid Örebro universitet. Studien har gjorts på barn i åldrarna 7-12. Barnen med ett språk utvecklades snabbare och byggde upp ett större ordförråd än de tvåspråkiga. Tvåspråkiga barn som fick hemspråksundervisning klarade sig dock bättre. (TT)

    Jag drar slutsatsen att det måste vara önskvärt att fortsätta med hemspråksundervisning för tvåspråkiga barn.

Kommentera

