Alla 3-, 4- och 5-åringar är välkomna till förskolan, jo pytts!

Jag fick idag ett brev eftersom kommunen vill erbjuda min dotter att komma till förskolan. Omsorg och pedagogik hör samman, säger de. Ja, jag har valt att ge denna omsorg själv, då kan jag alltså bäst själv ge pedagogik som behövs.

Brevet följs av några frågor i titlarna: Vad betyder då den här reformen? ja, allmänna förskolan omfattar minst 525 timmar om året, vilket motsvarar 3 timmar per dag under grundskolans terminstider, och att den är ”avgiftsfri.” Allt är bortglömt om skattekilar mellan föräldrar och barn, att om jag vägrar att ge upp mitt föräldraansvar och inte vill att de ska gå i allmän förskola, så måste vår familjs skattepengar ändå betala för alla som tycker att detta är ett bra förslag. Usch!

Vidare, frågor om mitt barn redan går i förskolan, ja då sänks barnomsorgsavgiften. Allt för att uppmuntra så många barn som möjligt att inte gå hemma med de bästa vårdarna, de som verkligen älskar sina barn och därför kan ge dem den bästa omsorgen. Samma sak med familjedaghem, där reduceras också avgiften.

Hur ska vi anmäla vårt intresse? ja då skickar man med ”överenskommelse om barnomsorg” till kommunen och där kan man skriva in vad man vill ha. Vart ska jag vända mig med frågor finns också.

Men inget om att ”Men om du inte vill, kan du förstås ta hand om din 3-, 4- eller 5-åring själv. Dock utgår ingen ersättning för denna omsorg. Inte heller får du något skatteavdrag eftersom du ställer dig utanför detta erbjudande.”

Jag vill bara gråta när jag tänker på att det inte verkar finnas ens på agendan att man kan vilja ha sin underbara 3-5-åring hemma själv.

Det här inlägget postades i Familj och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

