Vem ska bestämma om vilka val jag får göra?

Läste i DN:s Insidan om ”problemet med att man måste välja så många saker.” Jag fattar inte riktigt hur man kan tro att människor mår dåligt för att de måste välja skola eller vårdcentral. En poäng finns kanske i att någon som är 14 år kanske är omogen för att fatta viktiga beslut om sin framtid, men vem är alltid mogen för att fatta de beslut som måste fattas? Det gör mig så arg när någon tycker att bara för att s k svaga människor kommer att välja ”fel” måste eliten välja åt alla. Det är en förbaskad mänsklig rättighet att kunna välja fel ibland!

Om jag aldrig väljer ”fel” tandläkare vet jag kanske inte vilken tur jag har att jag har en trevlig tandläkare, osv.

Självklart ska vi ta hand om varandra och hjälpas åt att ha s k öppna jämförelser så det är lättare att fatta informerade beslut, men jag vill inte ha ett samhälle där vi överlåter till politiker att fatta alla beslut.

Det är en grundbult i ett demokratiskt samhälle att kunna rösta med fötterna. Jag byter vårdcentral om jag till slut tröttnar på deras höga omsättning på personal eller bristande patientbemötande.

Det här inlägget postades i Frihet, Skolan, Vården och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

