Varför går inte barnen på dagis?

Jag tycker det är roligare att få leka med dem, blev det korta svaret idag. Samtidigt vet jag att jag verkligen går mot normen, att det är få som är hemma med sina barn nuförtiden. De flesta barn är inte med sin mamma eller pappa under största delen av dagen.

Det finns dock andra, och det är meningsfullt att träffas och umgås. Barnen är inte alltid i exakt samma ålder, men det verkar inte vara så viktigt för dem. Ja, egentligen tror jag att det främjar barnens utveckling när barnen är i olika åldrar. Särskilt när det blir större spridning än bara några år.

Jag är övertygad om att vårt samhälle skulle må bättre om vi integrerade generationerna bättre. Jag hoppas på ett samarbete mellan t ex Öppna förskolan och Fritidsgården så att småbarnen kan träffa de större barnen ibland. Så att de s k ”föräldralediga” kan träffa fler än småbarnsföräldrar och andra småbarn, och så att de unga också får träffa fler vuxna.

Det här inlägget postades i Familj, Samhällsbyggnad och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

