Varför skiljer vi föräldrar och barn åt?

För ett par månader sedan blev jag så otroligt upprörd över svensk familjepolitik. Jag började fundera över varför det har blivit som det är. Sen föreställde jag mig att vi hade talat klarspråk från början, och så blev det en artikel. Den finns nu här på newsmill.

Det här inlägget postades i Familj och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Varför skiljer vi föräldrar och barn åt?

  1. Åsa skriver:

    En av anledningarna är nog att vi lever som kärnfamiljer istället för i storhushåll. Nu har två föräldrar ansvaret för det som många vuxna förut kunde dela vad gäller barn och hem.
    Jag tror inte det är många som orkar att vara hemma och ta hand som sina barn hela dagarna men jag beundrar dem som gör det. Att vara hemma med barnen betyder idag oftast att en vuxen är ensam med sitt eller sina barn större delen av tiden – om det hade funnits anhöriga i alla åldrar i hemmiljön tror jag det hade varit det bästa för både barn och föräldrar.

    • Bo C Pettersson skriver:

      Det är ju just denna sociala isolering som sossepolitiken, i form av (i) så hög beskattningsbörda att ingen normal familj längre kan överleva på en enda normal inkomst, (ii) omvänd hänsyn till försörjningsbörda (innebärande att en eninkomstfamilj alltid betalar mer i skatt än en tvåinkomstfamilj gör, vid samma sammanlagda inkomst) samt (iii) drygt 90-procentiga skattesubventioner till den kommunala barnomsorgen (& enbart till den formen), lett fram till!

      Inse att denna sociala isolering inte är naturligt given utan resultatet av en målmedveten sossepolitik, syftande till att ta död på familjen & till att staten ska ta över familjens tidigare roll.

      Inse oxå att det är de drygt 90-procentiga skattesubventionerna till den kommunala barnomsorgen som får hemarbete att se så värdelöst ut!

  2. ellinorpetersen skriver:

    Jag håller med. Det är därför jag förespråkar alla möjliga mötesplatser för människor i olika åldrar. Just nu hoppas jag att vi ska kunna komma på något att göra så fritidsgården blir mer öppen för t ex småbarn och deras föräldrar. De brukade vara i samma lokal, men nu ska de flytta. Det är synd, anser jag, samtidigt som ungdomarna kanske behöver mer plats än de hade.

  3. moderna föräldrar = icke föräldrar skriver:

    Var är alla mor och far föräldrar idag ?
    Barnen behöver också tillgång till sina mormor, morfar, farmor och farfar ?
    Om vi inte levde så starkt åldersegrerat ?
    Men jag antar att det ser bättre ut med dagis och ålderdomsvård i BNP än
    om flera generationer levde tillsammans i större hushåll eller åtminstone bodde väldigt nära varndra.
    Personligen var jag så lyckligt lottat att jag slapp gå på dagis tack vare att min mormor ställde upp i vått och torrt.
    Önskar att mina barn också hade en nära kontakt med sin mormor eller farmor.
    (Idag är jag tacksam att jag hade mormor när jag växte upp, då när jag var barn kände jag mig konstig lite annorlunda ,jag ville var som alla andra)

    • ellinorpetersen skriver:

      Ja, eller hur.

      Det kanske vore bra att flytta fokus från BNP och mäta människans lycka i stället.

      • Bo C Pettersson skriver:

        Nej, Petersen, det är inge bra idé att politiskt modifiera nationalekonomiska mått (som BNP) för att bättre redovisa t ex hemmaföräldrars ovärderliga insatser!

        Det skulle bara leda till att dessa nationalekonomiska mått blev oanvändbara för såväl nationalekonomer som politiker!

        Ett mkt bättre sätt vore att de nuvarande skattesubventionerna till den kommunala barnomsorgen avskaffades (men gjordes avdragbara mot familjens inkomster) så att det verkliga värdet av att ta hand om ett barn – eller fler – blev synligt för alla som kan se & tänka.

    • Bo C Pettersson skriver:

      Svar: mor- & farföräldrarna sitter på olika ålderdomshem – gärna på olika platser i landet – ett resultat av en målmedveten sossepolitik som, sedan 30-talet, gått ut på att ta död på ”familjen” som företeelse & ersätta den med ”staten”.

      Jag tillhör, förmodligen, samma utdöende släkte som du, som minns min barndom med glädje & alla berikande kontakter jag då hade med mor & far, mina jämnåriga”knattar” & ”gamlingarna” runt omkring mig (som utstrålade vänlighet & välvilja).

      Tro inte att denna förlust av tri-generationell samvaro sedan dess är ett oundvikligt offer å den s k ”utvecklingens” altare; det är i stället ett resultat av ovan nämnda sossepolitik, en politik som Alliansen nu övertagit, av valtaktiska skäl.

  4. Bo C Pettersson skriver:

    Hej Ellinor!

    Vi i föreningen Barnens Rätt Till Föräldrarnas Tid har uppmärksammat ditt upplägg på Newsmill – här!

    Bra skrivet!

Kommentera

