Vi måste tillåta hemundervisning i Sverige

Ikväll var jag på ett intressant möte där vi diskuterade hemundervisning som fenomen, hur det fungerar, och varför det är oerhört viktigt att Sverige gör ett förtydligande av den nya skollagen, för att ge utrymme för föräldrar att välja hemundervisning för sina barn (i enlighet med FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna och Europakonventionen, som är svensk lag).

En av kommentarerna var att – men är det något som föräldrarna efterfrågar, är det inte väldigt få som vill detta? Sådana tankar gör mig tokig! Precis som när jag hörde en socialdemokrat stoltsera med 95% nöjda kvinnor från förlossningsvården. Ja, men de som inte är nöjda då? Ska vi inte hitta lösningar som gör dem nöjda också? Man kan inte alltid titta på mängden av människor som gör något. Ibland måste man titta på principen, och göra en kvalitativ bedömning om det är något som vi bör stötta. Nu gäller det att Sverige ska ha frihet i utbildning. Jag vill inte känna mig som medborgare i en diktatur, där endast Skolministern kan avgöra var mina barn ska vara under dagarna. Jag vill bo i en demokrati, där jag själv kan välja var barnens utbildning ska äga rum.

Här kan du se Jonas Himmelstrands presentation.

Det här inlägget postades i Demokrati, Skolan och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Vi måste tillåta hemundervisning i Sverige

  1. Margie skriver:

    En liten fråga… är inte en demokrati där man bestämmer efter vad majoriteten vill? Det är inte det vi ska ha om en del vill ha avvikande åsikter. Och ha frihet att välja det som avviker från majoriteten.

  2. ellinorpetersen skriver:

    Jo, så är det. Ändå menar vi att demokrati ska omfatta mänskliga rättigheter såsom rätt för föräldrarna att välja den undervisning som ges till deras barn. En demokrati förutsätter mångfald, annars blir det likriktning och toppstyrning och förstörda nära relationer eftersom familjerna slås sönder av välmenande politiker som tycker de vet bättre.

  3. Åsa skriver:

    Hej Ellinor! Roligt att hitta din blogg. Jag såg en länk hit på Rohus hemsida och håller med dig till fullo vad gäller hemundervisning.

Kommentera

