Barnen saknar inte jämnårig-anknytning

Jämt, jämt får jag frågan om barnen går på dagis, eller vilket dagis de går på. Nej, de går inte på dagis. Jag vill ta hand om dem själv. Det är mina barn, jag vill ta hand om dem. Jag tycker det är roligt att vara med dem.

Idag när jag fick frågan tyckte hon som frågade att barnen gick miste om t ex att lära sig addera och subtrahera.

Jag svarade att de lär sig räkna, de lär sig handla osv. Men mest av allt, så behöver barnen inte knyta an till jämnåriga. Istället erbjuder jag dem att knyta an till mig och barnens far. Att inte vara i jämnårigas sällskap varje dag är inte en förlust.

De som hävdar att barnen behöver förskola verkar helt ha missat att barn mest av allt behöver trygg anknytning till sina föräldrar, inte pedagogiska lärare som styr deras lek.

Haro ordnar två seminarier på Almedalsveckan den 6 juli. Är svensk familjepolitik hållbar? Vad säger vår omvärld om svensk familjesyn? och Vad föräldrar vill ha och vad barn behöver. Viktiga frågor att diskutera och för alla makthavare att få upp ögonen för.

Det här inlägget postades i Familj och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Barnen saknar inte jämnårig-anknytning

  1. Åsa skriver:

    Det är faktiskt riktigt skrämmande att det ses som onormalt att barn och föräldrar är hemma. Till och med så små barn…

  2. Caroline skriver:

    Word!
    Och faktiskt så kan jag lära mina barn allt (och lite till) vad förskollärarna kan lära dem. En avarage förälder i Sverige är mer utbildad än en förskollärare så vad är problemet? Alla föräldrar jag känner kan både läsa, skriva och räkna. Och googla. Föräldrar är inte analfabeter som på 1800-talet då skolan lärde barnen saker som föräldrar inte kunde. Min äldsta kille kunde alfabetet när han var 2,5 år. Hans intresse och upptäckarlust har helt fått styra. Och det är fantastisk att får ta del i hans utveckling. Nu är han 4 år och fortfarande hemma! Underbart är det!

    • Margareta Sjögren skriver:

      Det är bra Ellinor jag kan inte förstå att det här är så svårt att förstå.
      Föräldrarna är den bästa anknytning ett barn kan ha,hur kan man tycka att dessa daghem är ett ställe för ett litet barn,det pratas idag väldigt mycket om något som kallas för egen tid.Men har man den inställningen då tycker jag inte att det är lämpligt att sätta barn till den här världen för det är inte så särkilt varm och könt där ute och barnen ska klara sig hela vägen det ska vi inte glömma bort och till sist den sista biten ska ett barn flyga själv och känna sig tygg i sig själv.Att vara hemma med barnen är det allra bästa.

Kommentera

