Relationslinjen in i utbildningen

Jag tycker inte att det är hållbart att låta Folkpartiet ange tonen för alliansens utbildningspolitik. Då jag reflekterade över detta med några partikamrater ikväll blev det tydligt att det stora problemet med dagens problemformulering är att man hela tiden talar om resultat, om kunskapsmätningar, och att inte lämna någon efter. Självklart ska utbildning handla om kunskap. Men jag menar att många har missat att ingen vill lära sig något om de inte har en bra relation till sin lärare.

Därför vill jag att vi pratar om vikten av att barnen har en bra relation till sin lärare. Jag vill att vi bjuder in föräldrarna att verkligen ta sitt ansvar för sina barns utbildning och vara mer delaktiga i vad barnen är med om under dagarna. Jag vill också att prat om att få bukt med mobbning blir mer än bara prat – att man tar på allvar när barn mår dåligt i sin arbetsmiljö på grund av problematiska relationer.

Vi kan inte ha en skolplikt i ett land som inte garanterar en god miljö i skolan. Läroplikt har jag pläderat för tidigare, eftersom det sätter fokus på kunskapsinhämtandet, som kan mätas – till skillnad från skolplikten som endast talar om var barnen skulle *förslagsvis* inhämta kunskap, men lika gärna kan socialiseras till goda konsumenter eller annat som politikerna bestämt att de ska göra när de är i denna byggnad.

Och låt så många som vill driva skolor på massor av olika sätt. Sen låter vi föräldrar och barn välja var de vill inhämta utbildning. Om det är bra, överlever det, om inte, försvinner det. Släpp kontrollen, lita på relationslinjen. Det är mycket viktigare att barnen mår bra än att forcera fram kortsiktiga matematiksnillen, som sen ändå inte vill göra något, eller går med självmordstankar och liknande.

Annonser
Det här inlägget postades i Skolan och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Relationslinjen in i utbildningen

  1. Lillemor Norling skriver:

    Det är viktigt att barn (och vuxna i vuxenutbildning) har lärare som kan hjälpa dem att använda sin nyfikenhet för att lära sig saker. En lärare som kan möta elevernas kunskapstörst, för den har alla människor fast på olika sätt, får nästan automatiskt en bra relation till sin lärare. Kunskap och relation kan inte ställs som motsatspar till varandra. Däremot kan lyhörd eller auktoritär undervisning ställas i motsats till varandra. Och det är väl just därför som Björklund och folkpartiet inte borde ha så stort inflytande över svensk skolpolitik.

  2. ellinorpetersen skriver:

    Ja, kunskap och relation är inte motsatspar. Däremot är relationen en förutsättning för att kunskap ska kunna växa. Det tycker jag försvinner i skoltvånget i Sverige. Människan har en inneboende drivkraft att lära sig. Det är med tvång man dödar sådant initiativ. Därför bör vi snarast avskaffa skoltvånget. Den auktoritära undervisning du talar om har sitt ursprung i tesen att barn måste vara i skolan, annars kan polisen hämta dem, osv. Lyhörd undervisning har mycket bättre förutsättningar om barnen själva har utrymme för sina intressen. Tyvärr är det svårt att ge dem detta i dagens system.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s