Vem ska ta hand om våra gamla?

Med tanke på alla diskussioner som kommit efter rapporterna om missförhållanden på äldreboenden har jag reflekterat över vad som är sjukt i allt det här.

Sofia Arkelsten och Mats Gerdau skriver på DN Debatt idag

Låt oss också vara tydliga med att kommuner och landsting har det slutliga ansvaret. Det gäller oavsett vem som driver verksamheten.

Det har skett någon sorts förskjutning i vad vi förväntar oss att kommuner och landsting ska göra. Det är ju ofta någons föräldrar som det handlar om. Även när de äldre inte har barn, finns ofta släktingar. När det inte finns släktingar har vi ett gemensamt ansvar. Jag tycker det är väldigt synd att det som borde vara ett familjeansvar har blivit ett ”någon annans” ansvar. Nu skriver Arkelsten och Gerdau att kommuner och landsting har ansvaret, och det är självklart så det är när de samlar in skattepengar och betalar för verksamheten. Men få ifrågasätter att det ska vara på det viset.

Jag tror att vårt samhälle går miste om mycket när vi segregerar bort våra gamla från resten av samhället. Precis som när vi segregerar barnen in på sina institutioner. Vi har blivit ett individualistiskt, själviskt samhälle, som bara är inriktat på att tjäna sig själv, och som separerar människor som har förutsättningarna att kunna växa som människor som mest när de är tillsammans.

Jag vill också understryka att jag verkligen håller med Arkelsten och Gerdau när de säger att

En förutsättning för att vi ska klara välfärden är att arbetslinjen fungerar och fler kommer i arbete. Detta gäller självklart även de äldre som orkar och vill. Det behövs därför förslag på hur vi kan stimulera fler äldre att stanna kvar längre i arbetslivet.

Det är bisarrt att pigga 65-åringar skulle köras bort från jobbet när de ofta kan fortsätta kanske till och med i tjugo år till. Ett enormt resursslöseri av våra mest erfarna individer.

Dessutom vill de undersöka varför människor måste lämna arbetslivet tidigare. Det är viktigt. I det sammanhanget tycker jag det är bra att fundera på kortare arbetsdagar – det kanske är för att människor slits ut för snabbt som de inte kan fortsätta så länge? Samtidigt motsätter jag mig att allt ska regleras i lag. Det kan förmodligen vara bättre om arbetsgivare som lyckas med oreglerad arbetstid går före och visar hur det fungerar. Tänk på riksdagen, t ex! Där har de inga reglerade timmar de ska vara på kontoret! Förklara hur det funkar, och förklara varför det inte skulle fungera på fler ställen. (Ja, jag vet att det inte fungerar överallt).

Det här inlägget postades i Äldreomsorg, Familj och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Vem ska ta hand om våra gamla?

  1. Margie skriver:

    BRAVO!!!

  2. Margareta Jansson skriver:

    Det kunde vara bra om de som är ansvariga för de lika vårdbolagen läste igenom FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna.
    Där finns kunskap om hur människor ska bemötas.
    Ingen ska behöva bli förnedrad och lagd i sängen vid 17-tiden,ha dyblöta blöjor på sig för att det inte finns någon som har tid att byta.
    Ingen ska någonsin bli behandlad på det mycket förnedrande sättet som det har talats och skrivits om.
    Ingen ska leva ett långt liv och uppleva det sista boendet. vårdboendet som en ättestupa

  3. ellinorpetersen skriver:

    Ja, visst är FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna en utmärkt utgångspunkt – inte minst när det handlar om värdighet i livets slutskede. Mitt problem med dagens system är att vi har kopplat bort relationerna i samhället. Det som är ”gemensamt ansvar” blir ”någon annans” ansvar, och ”mitt ansvar” för mina släktingar raderas bort. Det gör mig förgrymmad. Självklart är det mycket begärt att släktingar ska ta hand om gamla som har extremt stora vårdbehov. Men ändå, varför skulle det vara någon annans ansvar?

Kommentera

