Ansöka om hemundervisning

Diskuterade idag hemundervisning och framtiden. I dagsläget ska man ju ansöka om hemundervisning i sin kommun, och så ska några politiker i utbildningsnämnden säga sitt. Dessutom ska man ha någon sorts insyn i verksamheten från kommunen. Ofta samarbetar familjerna med en skola i närheten. Ibland hjälper lärare till att administrera nationella prov och liknande.

Men egentligen är hela systemet bakvänt. Inte borde jag som förälder behöva ansöka om att undervisa mina egna barn? Egentligen skulle skolan ansöka om att få undervisa mina barn, och jag har rätt att tacka ja till detta, delvis eller helt, eller avstå. Så borde det vara.

Det här inlägget postades i Skolan och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Ansöka om hemundervisning

  1. Berno skriver:

    Håller fullständigt med:)

  2. Jan-Åke Jönsson skriver:

    Helt korrekt. Så borde det naturligtvis vara.

  3. Kenneth skriver:

    Hemundervisning är en galen ide.
    Borde gå under barnmisshandel.

    • ellinorpetersen skriver:

      Skulle gärna höra varför du har denna åsikt?

      • Kenneth skriver:

        Jag har den åsikten av många skäl. Det jag främst tänker på är den sociala träning som man faktiskt får av att vara tillsammans med andra barn och vuxna än de som finns i familjen. Man kan undra varför några föräldrar är så rädda för skolan och jag tror det i
        ”ert” fall handlar om dåligt självförtroende och kontrollbehov.

    • Marita skriver:

      För mina barn har barnmisshandeln skett i skolan, där de blivit mobbade, nedtryckta och snöpta i sin kunskapsmässiga och sociala utveckling. Vi plockade hem dem och nu blommar de igen!

      • Kenneth skriver:

        Det där kan säkert hända men då får man ta tag i det med skolan och ligga på.
        Det du gör är att undvika konfrontation och som ett svepskäl ta hem barnen med
        en sorts konspirationsteori i botten. Jag tycker du är det stora problemet.

      • Marita skriver:

        Tror inte att du har den insikt i just vår situation som behövs för att slå fast att jag är det stora problemet. Enkelt är det att säga att man ska ”ligga på” och jobba med skolan. Då problem med mobbing och dålig arbetsmiljö i skolan är ett välkänt nationellt problem som skolan under många år inte lyckats få ordning på, är det ju ganska naivt att tro att man som förälder skulle kunna få till en förändring bara genom att följa din universallösning! Vi har under flera år gjort det du föreslår, men utan resultat. Som förälder har man en skyldighet att sätta sina barn i främsta rummet och se till att de får vad de behöver. Detta har skolan misslyckats med. Våra barn får en mer fullödig social utveckling än den skolan kunde erbjuda. De lever ute i samhället och träffar människor i alla åldrar. I skolan fostrar barnen varandra eftersom lärarna dignar under arbetsbördan och knappt hinner se barnen. Det krävs för övrigt ett ganska gott självförtroende för att plocka hem sina barn från skolan med allt vad det innebär av ifrågasättande och nedsättande kommentarer från sådana som tror sig veta vad som är bäst för VÅRA barn! Ligg lågt, Kenneth, är mitt råd!

    • Dorit skriver:

      Jag vill gärna veta vad du vet om hemundervisning ?
      Har du själv hemundervisat dina egna barn ?
      Har du själv blivit hemundervisat av dina föräldrar eller någon annan ?
      Har du släkt eller vänner som håller på med hemundervisning ?
      Hur många hemundervisade barn eller familjer har du träffat ?

  4. Åsa skriver:

    Bra uttalande att staten borde be om lov för att få undervisa ens barn!:)
    Hemundervisning är verkligen normbrytande. Om man försöker föreställa sig sin barndom utan pressen att gå upp på morgonen, utan dagens hårda schema med 40-min intervaller, utan hierarkin mellan barnen… vilken skillnad!
    Jag har svårt att se någon nytta med att tvinga våra barn genom skolan. Vad anses det förbereda oss för? Som vuxen gör man i arbetslivet saker tillsammans men med andra som valt liknande inriktning, man väljer om man ska säga upp sig eller byta inriktning.
    Barn behöver andra barn, tror jag, men inte 25 exakt jämnåriga och inte nödvändigtvis avskilda från föräldrarna och hemmet.
    Oj, det blev långt.

  5. Margie skriver:

    Det är långt ifrån alla föräldrar som VILL undervisa själva. Man kan utgå ifrån att de som vill är motiverade. Ingen förälder vill att dens barn ska ha det sämre än alla andra. Men det är verkligen ett problem i skolan när mobbning uppstår och jag har inte sett att de löser det i skolan heller. Har det gått så långt behöver man bryta och förändra. Hemskola kan vara en lösning.

Kommentera

