Hur det borde vara att anmäla hemundervisning

I Victoria, Australien, finns en djup förståelse för hemundervisningens särskilda villkor. Det finns en hemundervisningskultur. De har flera dokument på sin utbildningshemsida som förklarar vad som förväntas, och vad som krävs av dem som vill hemundervisa.

Det står uttryckligen: Föräldrar har rätt att välja utbildning åt sina barn.

Man är skyldig att anmäla att man ska hemundervisa, ange barnens födelsedag, och skriva under på att man ska undervisa dem i åtta ämnen. Men det är inte nödvändigt att göra det på något särskilt sätt, de kommer aldrig att följa upp, det är inte nödvändigt att göra det i någon särskild ordning, och de kommer bara att begära insyn om de har goda skäl till att tro att barnen inte får utbildning i dessa ämnen. (Engelska, Matematik, NO-ämnen (fysik, kemi, och biologi), SO-ämnen (historia, geografi, ekonomi, ”business”, samhällskunskap och medborgarskap), Konsterna, Språk, Hälsa och idrott, Informations- och kommunikationsteknologi och design och teknologi.)

De ska ge besked 14 dagar efter mottagandet att barnet är registrerat för hemundervisning.

Om man anmäler barnet det år de fyller sex år får man också en School Start Bonus, som är en engångssumma pengar för att hjälpa till med kostnader i samband med påbörjan av barnets utbildning.

Det är medvetet gjort på ett sätt som involverar minimal samhällelig insyn och inblandning. Det behövs nämligen inte mer än så.

Det går att läsa mer här.

Advertisements
Det här inlägget postades i Frihet, Skolan och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Hur det borde vara att anmäla hemundervisning

  1. Tobias Lindberg skriver:

    Väldigt intressant! Låter som ett bra system!

  2. CCM Warren skriver:

    In my view, this is still too regulated as it grants near arbitrary powers to the local government who may view education with only one mindset and who still do not trust parents to home educate with the best interests of their child in mind. Though it tries to avoid saying so, its clear that control is still the name-of-the-game. The British and American systems do very well without this kind of ”insyn”. Certainly having something in place like the Victorian model is a HUGE improvement on what we have here currently, and even what we had before the new law, but it still offers the pretext for the government to meddle arbitrarily of they want to. Real freedom means to be more daring and to take bigger risks – we have got to get away from the mindset of the nanny state.

    • ellinorpetersen skriver:

      Yes, even though it is a great improvement, it still accepts school as the norm. Truly, parents watching over their kids should be the norm, and people looking out for each other. We don’t need a nanny state if we decide we can take more responsibility for ourselves, our children, and our community – individually, not by representation. I hope we get there.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s