Bilverkstad, tillit och bra service

Vi fick en tvåa på besiktningen och eftersom min farfar kan det här med bilar ringde jag honom och pratade om det. Hjullager, glappt, stod det i protokollet. Ja, men prova först att dra åt centralmuttern, sa farfar, innan ni byter ut hjullagret.

Jag kollade i historiken (vi har bara haft bilen ett år), jo, de hade faktiskt bytt just det hjullagret för 1,5 år sedan (men inte de övriga). Och även för två år sedan, det byttes senast på garantin. Nåt kanske är galet, tänkte jag, och ringde verkstan som gjort servicen förra gången. Ja, de bytte till och med navet, så det är klart skit kunde ha kommit in i hjullagret, men det är ju bra att kolla om man får bort glappet genom att dra åt centralmuttern.

Jag skickar en förfrågan till den lokala verkstan som kan släcka tvåor. De svarar inte, men jag åker förbi och frågar om de kan ta en titt. Nej, de kan inte släcka tvåor bara genom att dra åt något, säger de, de måste byta ut hjullagret. Säger de utan att titta på hjulet ifråga. Och de har inga tider förrän om 1,5 vecka.

Jag har som tur är också pratat med två mekaniker i Umeå, och den ena har sagt via mejl att han kan ta emot idag. Så jag kör iväg till Umeå och visst är det centralmuttern som behöver dras åt, han fixar pappersarbetet och släcker tvåan och allt är klart på mindre än en timme.

Jag tror inte jag kommer anlita den lokala verkstan i fortsättningen.

Tack Christer och Fredrik på Bildesign Mekonomen i Umeå! Och tack farfar, som alltid har goda råd!

Om ellinorpetersen

I'm a composer, a writer, and an unschooling mom.
Detta inlägg publicerades i Bilar, Familj och märktes , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Bilverkstad, tillit och bra service

  1. Margie skriver:

    Farfar kan sin sak!

Lämna en kommentar