Public service TV och Radio

Angående att TV-licensen är på väg att skrotas och istället förmodligen bli en skatt:

Jag tycker faktiskt att det vore bättre att människor frivilligt stödjer TV eller Radio. De är en maktfaktor, även om de ska granska den lagstiftande och styrande makten. Det kan bli rätt problematiskt om den ska bli politiskt styrd, som man genast riskerar med beskattnings-styrda enheter.

Vi har medvetet valt att inte ha TV eftersom vi inte tycker att den tillför tillräckligt mycket för att ta den plats som TV ofta gör i mångas hem. Jag känner inte att jag måste bidra till att olympiska spelen eller VM eller annat ska sändas till alla hem heller. Om jag vill lyssna på lokalradion för att höra nyheter skulle jag hellre anmodas bidra då och då, istället för att tvingas på detta genom en skatt.

Tidning kan jag köpa om jag vill, eftersom det är smidigare än att läsa nyheter på datorn, tycker i alla fall jag. Att tidningar behöver press-stöd för att kunna klara sig är väldigt synd, kanske behöver finansieringen ses över, eller så får vi konsumenter betala mer för att få en tidning i brevlådan eller i mataffären osv.

Att lägga ner Radiotjänst lär dock spara åtskilliga pengar och för alla dem som betalat TV-licens blir det kanske lättare och kostar mindre, särskilt för ensamhushåll eftersom man numera ska betala per vuxen.

Det viktiga i sammanhanget är förmodligen att göra något för att slå vakt om mediernas oberoende från den styrande och lagstiftande makten.

Det här inlägget postades i Demokrati och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Public service TV och Radio

  1. Gustav skriver:

    Problemet är väl att många fuskar med TV-licensen. Hur ska ex. radiotjänst kunna kontrollera vilka som ser på svtplay eller lyssnar på SR? Om nuvarande finansieringsmodell fungerat bra hade väl inte en ny skatt kommit på tal?

    • ellinorpetersen skriver:

      Vi behöver ett nytt sätt att se på saken. Kanske behövs inte ens public-service, om folk inte vill betala för det. Frivilligt. Vi ser ju att många gärna diskuterar på bloggar och liknande utan betalning, eftersom de vill fundera på vad som händer i samhället. Klart att det är bra när det är kloka ord som sägs, men vem säger att bara för att man är anställd av SVT eller SR är man klokare än alla som bloggar utan statlig ersättning?

      Jag vill inte ha kvar licensen, det är inte så. Jag tycker att hela idén med en statligt styrd media är helt bakvänd eftersom det blir svårt för den att helt oberoende granska makten när den är styrd därifrån.

  2. Gustav skriver:

    Jag förstår. Du vill inte betala för något du ogillar/inte använder? Är det rätt uppfattat? Eller hur definierar du ordet ”oberoende”?
    Wikipedia skriver följande om SVT:

    ”SVT är inte statlig TV eftersom det är fritt och oberoende från både politiskt och kommersiellt inflytande.”

    Ska vi bara betala för det vi gillar/använder så blir staten i princip överflödig. Varför ge 30-40 miljarder i U-bistånd när medborgarna/staten kan behålla pengarna? Jag vill ex. inte donera mina skattepengar till okända mottagare.

    Jag har inget emot ditt synsätt. Kom bara ihåg att vara konsekvent (men det kanske du är?).

    Personligen betalar jag mer än gärna en slant till SR och SVT, då deras sändningar överlag håller betydligt högre klass än kommersiell Radio/TV. Kombinationen bra bredd och reklamfritt är något jag värderar högt.

    • ellinorpetersen skriver:

      Ja, i princip. Jag tror vi får ett mycket bättre samhälle om vi liksom får tänka till lite mer vad vi vill betala för. Det är så mycket i staten som är överflödigt. Det går kanske inte att göra sig av med allt på en gång, jag befarar att det kan utbryta kaos, om inte filosofin är helt förankrad bland folket först. Det kan ju bli svårt att avskaffa många saker utan att ha arbetat ut ungefär vilka personer som kommer ”ta över” fast på sitt sätt, förstås. Om vi låter frivillighet styra tror jag människor blir lyckligare och mer sammansvetsade.

Kommentera

