Psyko-terapeuter på varje vårdcentral

Rebecca Anserud skrev i gårdagens Västerbotten-kuriren om hur 1500 personer tar sitt liv varje år. Hon jämför det med de 350 liv som avslutas i trafiken, och påminner om att stora insatser görs för att minska detta antal.

Det är många fler män som tar sitt liv än kvinnor. Allt tjat om unga kvinnors ohälsa måste sättas i perspektiv, det är många unga män som mår dåligt också, och det hjälps inte av att harva på om kvinnorna. Och jag tycker det vore på sin plats att tala om alla vårdskador som leder till att människor dör i förtid, det är enligt uppgift från Vårdförbundet ca 3000 personer varje år. Om vi ska tala om att förebygga lidande, då är det klokt att fundera på alla dessa saker, och vad som är rimligt att göra för att förbättra situationen.

Vi behöver tala mer om psykisk ohälsa. Precis som fysisk ohälsa kan behandling hjälpa människor, och precis som jag kan gå till vårdcentralen när mitt lilla barn fått en svår sticka i foten som jag inte klarar av att operera ut, eller fått en fästing som jag inte har verktyg att ta bort, borde jag kunna gå till vårdcentralen och få tala med någon om jag skulle ha självmordstankar eller panikångest eller andra psykiska besvär. Det borde vara en självklarhet.

Jag tycker det vore bra om alla vårdcentraler hade terapeuter för människor som lider av psykisk ohälsa. Det skulle hjälpa några av dem som idag avslutar sitt liv i förtid för att de inte klarar av att hantera sin ångest själva. Om vi gör det på prov på något håll i landet, kan vi sen utvärdera och se om det blir någon förbättring.

Det här inlägget postades i Vården och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Psyko-terapeuter på varje vårdcentral

  1. bograhn skriver:

    Dubbelt så många män än kvinnor tar livet av sig.
    Så visst är det märkligt att kvinnorna står i C.
    Bra att du tar upp det!

Kommentera

