Motion om att tillförsäkra rätten att hemundervisa i riksdagen

Läste med glädje den välformulerade motionen av Annelie Enochson (KD) som föreslår att Sveriges riksdag tydliggör att hemundervisning ska tillåtas i enlighet med FN:s deklaration av de mänskliga rättigheterna och Europakonventionen.

För att bättre förstå varför hemundervisade barn lyckas så väl både socialt och akademiskt, varför universitet i USA aktivt rekryterar hemundervisade barn, och hur det har fungerat i andra länder, har jag anmält mig till Global Home Education Conference som äger rum i Berlin 1-4 november. Det är den första globala hemundervisningskonferensen, och det är för att fler och fler i världen fått upp ögonen för hur gynnsamt det är för familjerna, barnen, och samhället, när föräldrarna tar ansvaret för barnens utbildning, genom att ge den på annat sätt.

För vi är ju inte alltid hemma, vi som hemundervisar. Vi är ju överallt i samhället, och lär oss från att leva i verkligheten. Vi följer barnens intresse, och nyfikenheten vet knappt någon gräns. Jag har till exempel nyligen förstått att den historieundervisning som jag försökte ta till mig under grundskolan och gymnasiet har väldigt många luckor. Det blir väldigt tydligt när man ska svara på en sexårings nyfikna frågor, och märker att inte var det mycket som stannade kvar från min svenska skolgång, där jag faktiskt klarade mig rätt bra. Däremot har vi gått till biblioteket och besökt museer och lärt oss genom dessa, när vi själva tagit initiativet.

Att själv få ta initiativet till när man ska lära sig något gör att inlärningen går mycket smidigare. Det är det som forskarutbildningen ska handla om, men sexåringen har ju redan denna inställning. Vad gör vi under alla åren genom att förneka denna kraft?!

Det här inlägget postades i Skolan och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Motion om att tillförsäkra rätten att hemundervisa i riksdagen

  1. baasbraal skriver:

    Jag är jätteglad att höra !!!! Jag har alrig förstodd varför ett så demokraitsk land faktisk kan FÖRBJUDA hemundervisning……

  2. baasbraal skriver:

    alDrig menar jag…..

  3. En man skriver:

    Ta er tid och sätt er in i vad den sk. ”Akademin” bidragit med i den insiktsfulla och med lätt provokativa titeln ” Så knullar staten din själ ” av Ola Alexander Frisk, egentligen är det inte så provokativt, internationellt så kallas det rätt och slätt ” Mindfucking ”

Kommentera

