Kan en mänsklig rättighet påtvingas?

Jag har läst några olika artiklar på Newsmill, där ämnet ”hemskolning” debatterats (Jonas Himmelstrand, Björn Schaerström, Tomas Ander har tillfört de senaste inläggen). Det är märkligt hur många som tror att den mänskliga rättigheten ”Ingen skall förvägras rätten till undervisning” kan skrivas ”Inga barn får lära sig på någon annan plats än i skolan.” Svenskar som gått i svensk skola, som inte sett något annat, tror sig veta att det är det absolut bästa i alla fall, att barnen befinner sig i en skolbyggnad från det år de fyller sju till att de avslutar grundskolan.

Många vill till och med utvidga skoltvånget till fler år.

I vilka andra fall tvingar vi människor att vara i en speciell byggnad utan frihet att gå någon annanstans? Jo, i fängelser. I Sverige har man uppfattningen bland annat hos våra kära liberaler, att om barnen inte går i skolan måste man straffa föräldrarna. Oavsett om barnen lär sig på annat sätt. Man tar ingen hänsyn till om barnen får utbildning på annat sätt än den genom skolan erbjudna.

Jag motsätter mig inte att de allra flesta svenska föräldrar idag tycker att skolan är den plats där barnen ska vara. Det är härligt att få använda sin tid till att lära sig saker man är intresserad av. Tyvärr är det rätt besvärligt att individualisera undervisningen för varje enskilt barn, även om det är önskvärt. Och det finns alltför många fall av våld, hot och trakasserier i skolan, barn som mår dåligt, men som trots antimobbningskampanjer och program, blir illa behandlade. Sådant vi absolut skulle lagföra om barnen var straffmyndiga, men vuxna i skolan alltför ofta väljer att se mellan fingrarna.

Många verkar tycka att föräldrarna inte har kompetensen att undervisa i allt. Kanske inte, men då är det ändå ett underbetyg för den svenska grundskolan, om vi inte kan föra vidare den fantastiska kunskap vi förvärvat där. Bättre då att använda andra källor när den egna kompetensen fallerar. Vi har möjligheten att söka kunskap genom bibliotek och internet, som kopplar samman oss med människor från hela världen.

Man bortser också från kunskapen att människan bara lär sig när hon är intresserad och begeistrad över att lära sig. Visst, man kan försöka lära sig genom yttre stimuli, men hjärnan växer faktiskt inte, om man inte engagerar sig. Dessutom lamslår vi viljan att själv styra sig och sitt lärande genom allt dikterande och styrande. Vi lär barnen att bli lydiga medborgare som gör som man ska genom att tvinga dem till skolan i nio år. Vad jag söker är ett fritt samhälle, där alla människor kan växa, där alla kan säga det de tänker, och där även barn får fler än ett alternativ till hur de ska tillbringa sin tid.

Min känsla av frihet när jag började gymnasiet var en stor kontrast mot olusten i ettan. Tvånget hade ersatts av motivation, frihet, och mycket mer individualiserad skolgång. Den största glädjen i grundskolan kom från att studera det jag själv intresserade mig för – musiken i musikklassen, och tyskan, som var ”elevens val.” Just för att jag själv valt det. Det var inget tvång. Mycket därför tycker jag att vi bör underlätta för fler möjligheter för utbildning, även på annan plats än i skolan.

Det här inlägget postades i Skolan och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Kan en mänsklig rättighet påtvingas?

  1. En man skriver:

    Innebörden i ordet rättighet är ju lite självmarkerande, man väljer själv om man vill utnyttja den eller avstå, en rättighet kan inte beviljas eller fråntas utan den endast är.

    FN.s sk. deklaration om de mänskliga rättigheterna är inget annat än ett ”practical joke” från grundarna av nämnda svindlerifirma som likaså är grundare av den högst privata internationella bankkabalen som dagligen garvar sig harmynta åt majoritetens ignorans och det patetiska jagandet efter materialism, med förödande konsekvenser för den natur vi är en del/beroende av.

    Art 6 i ovan nämnda bluffdeklaration kan idag (av vissa) användas som verktyg i väntan på den hundrade apaneffekten alias ( den kritiska massan ) där det står att var och en har Rätten att bli
    BETRAKTAD som en PERSON, så för er som anar vad som kommer kan jag berätta att i vissa situationer så kan det vara skoj att testa följande : Jag väljer i denna situation att INTE bli BETRAKTAD som en PERSON och dina/era antaganden och objektifiering av mig och mina dagliga förehavanden är irrelevanta. Det innebär rent host , harkel rent Juridiskt att alla regler, förordningar och bolags policys maskerade som lagar inte är tillämpningsbara, och den i tron att ha auktoritet över andra är ute på väldigt hal is om den som utsätts för denna ignorans till fullo förstår innehållet i detta budskap och vet hur att hantera detta till sin förmån.

    Tips: läs på Allabolag. se vad som står om ex. vis om bla. Skatteverket, Rikspolisstyrelsen och bäst av allt Trafikförsäkringsföreningen, även din sk. kommun, Svenska kyrkan, Svenska domstolar mfl. mfl. ALLA är registrerade vinstdrivande bolag och inga sk. ”Myndigheter” vad nu det är för nåt ,och har ett HUVUD syfte och det är att som Joakim von Anka dyka ner i var å ens plånbok och konfiskera denna illusion som dagens eftertraktade Fiatpengar utgör.

    Vet att detta verkar obegripligt men likförbannat så är tron på att man ÄR ett Namn med tillhörande Personnummer exakt det som idag används för att förslava majoriteten av män , kvinnor och barn även de som som aktivt försöker klura ut vad denna jordiska inkarnation handlar om.

    Citat: Ingen är så förslavad som den som TROR att den är fri, slut citat, skiter i vilket, den som vill vara slav kan vara det, men låt för fan mig slippa och respektera denna min födslorätt.

    Ex. tänk följande: man lider skeppsbrott utanför en öde ö, simmar i land och upptäcker att alla överlevande lider av total minnesförlust, ingen kommer ihåg staten, regler, böter, tvång, övergrepp, religion, politik, pengar, TV och allt annat skit.

    Fundera på vad som skulle hända på denna öde ö ? Skulle alla dö i bristen på representation och regler eller skulle nåt annat inträffa ? TÄNK gärna och gör det länge i bastun, skogen eller nån annan plats som tillåter kontemplation utan WIFI, 3G och andra vilseledande manövrar.

    Varma hälsningar från en anhängare av provokativa tankeslingor som förhoppningsvis leder till nåt som låter trevligt på utrikiska ” The Common Good ” för oss alla inklusive dessa som idag betraktas som en böld i häcken ( dom vet inte bättre )

    ps. allt det man vill ha finns strax utanför ens komfortzon, annars hade man redan haft det ds.

  2. klalin skriver:

    Det finns många poänger i ditt inlägg. Det mystiska är att du samtidigt stödjer en regering som verkar för de mest dogmatiska och kollektivistiskt styrande skolreformerna som existerat i svenskt utbildningsväsende. Det är väl först nu, under alliansregeringen, som någon intresserat sig för att förbjuda hemundervisning. Lycka till.

    • ellinorpetersen skriver:

      Tack för din kommentar. Jag medger att jag blev väldigt besviken när skollagen röstades igenom som den är skriven. Det jag vägt är att det trots allt hittills verkat som KD stått upp för familjen mer än något annat parti, och därför har jag anslutit mig till dem. Att Annelie Enochson lämnade in en motion som skulle tydliggöra att hemundervisning är ett giltigt alternativ till skolgång, känns uppmuntrande i sammanhanget.

      Om man inte ansluter sig till ett parti för att försöka driva utvecklingen i rätt riktning, kan det ofta vara svårt att få sin röst hörd. Att Yvonne Andersson först ställt sig positiv till hemundervisning, men sen när det kom till kritan vek ner sig och talade emot det, gjorde att jag förlorade mycket förtroende för henne (Hon brukade vara utbildningspolitisk talesperson för KD, och är riksdagsledamot från Östergötland, där jag förut bodde).

      Om man inte är nöjd med hur saker är, tycker jag det bästa man kan göra är att engagera sig själv.

      Sen tror jag att många av förslagen som gick igenom i skollagen hade kommit från föregående regering. Att det knappt finns någon skillnad mellan praktisk politik som utövas av partiblocken är ganska deprimerande. Dock måste jag säga att jag är nöjd med en del saker som KD drivit igenom – t ex avskaffandet av apoteksmonopolet och försäljningen av Vin och Sprit, införandet av vårdnadsbidraget (även om det är alltför lågt, i nuläget, så var det ett erkännande av föräldraskapet som ingen annan ville ge). Att man också bearbetat problem som förut var mycket större – som vårdköerna och att man satsar mer på psykiatri-vården tycker jag är klokt också. Även om jag har många idéer som är alltför radikala för mitt parti, så är det ändå det parti som står mig närmast.

Kommentera

