Att förbjuda hemundervisning handlar inte om att skydda barn

Tydligen tycker både Europarådets rapportör Rudy Salles och merparten av svenska riksdagspolitiker att det är samma sak att sekter skapar egna skolor för vinstsyfte eller i filosofiskt syfte, som att hemundervisa.

Det är ju verkligen inte samma sak. Dessutom trodde jag att vi åtminstone bekände oss till demokratins värderingar i detta land. Detta innebär att även om jag inte tycker likadant som dem som startar friskolor i religiöst syfte, så måste jag respektera de föräldrar som vill att deras barn får en annan utbildning. Det är nämligen del av ett pluralistiskt samhälle, som är viktigt för att en demokrati ska leva och vara verklig och fri.

Att hemundervisning är något fundamentalt annorlunda än skola är en annan sak. Hemundervisning, eller det begrepp jag kommit att favorisera – familjebaserad utbildning – handlar om att föräldrarna tar hand om sina barn när andra barn går i skolan, och ser till att de får tillgång till kunskap på annat sätt än genom att gå i skolan. De ser också till att de får socialt umgänge på annat sätt än genom att gå i skolan.

Barn som hemundervisas får alltså en helt annan form av utbildning, men den är helt giltig och fungerar utmärkt väl. I länder där detta är mer vanligt har man lagt märke till detta, och jag har skrivit ett flertal gånger om hur elituniversitet aktivt rekryterar hemundervisade ungdomar eftersom de är så mogna och motiverade.

Om Sverige vill bekänna sig som ett fritt, pluralistiskt, och demokratiskt samhälle, borde vi också acceptera och respektera att föräldrar kan välja utbildning åt sina barn. Detta inkluderar formen för utbildningen, såväl som innehållet. Allt tjat om att alla barn ska lära sig samma sak är ett mönster från underdånigheten inför kungar, ofta i samarbete med präster. Någon expert bestämmer vad alla ska lära sig, istället för att lita på kompetensen hos barnet att avgöra när han eller hon är mogen och intresserad av att lära sig det hon eller han vill. Men jag vill inte starta en konflikt med människor som tycker att man kan lita på en expert. Jag gör det själv rätt ofta. Snarare vill jag visa att man måste få välja vilken expert man vill lyssna på, och att detta är grundläggande för vår inneboende frihet som människa. Familjen är grundläggande för samhället och de outplånliga relationer mellan föräldrar och barn gör att den är en utmärkt plats att lära sig på.

Annonser
Det här inlägget postades i Demokrati, Skolan och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Att förbjuda hemundervisning handlar inte om att skydda barn

  1. Margie skriver:

    Undrar hur du tänkt dig att familjen som undervisnings plats fungerar när man har långa avstånd till resten av familjen, typ mostrar, fastrar, morbröder, farbröder, kusiner, morföräldrar och farföräldrar. Blir det resor över hela hela jordklotet för att bereda tillfällen till undervisning?

    • ellinorpetersen skriver:

      Man använder förstås ett civilsamhälle med surrogat-morföräldrar och surrogat-farföräldrar och kusiner osv. Inte för att resor till olika platser är något dåligt, men det kan ju bli dyrt i längden, om man helt skulle förlita sig på blodsband i vårt globala samhälle där många flyttar för att hitta jobb på annan ort.

  2. Margie skriver:

    Vill bara förtydliga att jag personligen tycker att hemundervisning är det optimala.

  3. Urban E skriver:

    Hemundervisning… Vi snackar om utanförskap. Nåt som vi alla vill undvika och ser som nåt negativt. Men i denna blogg vill man göra det lagligt och möjligt. Det är uppochnedvända världen.

    http://www.buzzle.com/articles/reasons-why-homeschooling-is-bad.html

  4. John Blomster skriver:

    Ellinor har fått hela saken om bakfoten – tyvärr! När det gäller plymouthbröderna är det frågan om en stympning av flickor.

  5. Gustav skriver:

    Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Hemundervisning blir extremt dyrt. Att ersätta en lärare med 15-30 st håller inte under rådande lågkonjunktur. För det går väl minst 15 elever på varje skol-lärare?

    Att vårt nuvarande skolsystem skulle vara odemokratiskt håller jag heller icke med om. Riksdagen verkställer majoritetens vilja.

    Sen finns det dessutom x antal exempel på när hemundervisning inte har fungerat. Titta bara på senaste vansinnesdådet i USA (skolskjutningen i Connecticut). Gärningsmannen fick hemundervisning och hur slutade det?
    Kort sagt, man föredrar att tro på det man helst håller för sant.

    • ellinorpetersen skriver:

      Jag har aldrig sagt att någon ska tvingas hemundervisa. Jag har en vision om en mer öppen skola, där alla är där för att de vill, inte för att de måste. Barnen i skolan behöver integreras mer i samhället, och det skulle fungera med ett annat utgångsläge, är jag övertygad om. Då krävs mer av föräldrarna, naturligtvis. Men barnen blir bättre rustade att hitta sin väg i livet, eftersom de får utrymme att träna sig i att välja vad de ska göra, något som kväses alltför mycket i dagens situation. Det ser vi med vilsna ungdomar som inte vet vad de vill med sina liv, och en stor arbetslöshet.

      Och du bortser helt ifrån att hemundervisade föräldrar inte får något ekonomiskt stöd från samhället. Däremot kan skolan få barnets skolpeng för att bedriva insynen i verksamheten. Hemundervisande familjer kräver inte skattemedel eftersom de hellre vill styra sina liv på sitt eget sätt än att ta emot bidrag. Försörjningen löser de på sina egna sätt, många är egna företagare.

      Det funkar inte heller särskilt bra att ha 15 elever på en lärare. Det är väldigt arbetsamt att hantera så många ungdomar, och inte heller utvecklingspsykologiskt riktigt att ungdomarna eller barnen ska vara med så många i precis samma ålder.

      Det är inte ett fritt demokratiskt samhälle att majoriteten påtvingar minoriteterna sin uppfattning. Ett pluralistiskt samhälle är en förutsättning för en levande demokrati. Man måste kunna tolerera olika uppfattningar för att kunna erkänna sig som ett fritt land.

      Gustav, du tar ett exempel på en hemundervisad person som blev helt galen som belägg för att hemundervisning inte fungerar. Det är inte hållbart, särskilt som när de gjort stora, noggranna studier, och dessa visar konsekvent bättre resultat både akademiskt, socialt, och i samhällsgemenskap för hemundervisade barn.

  6. Gustav skriver:

    1. Även om föräldrar inte får något ekonomiskt stöd för hemundervisning så blir det väldigt kostsamt. De kommer nämligen inte bidra med några skatteintäkter, som vanliga jobb genererar.

    2. 15 elever per lärare fungerar väl utmärkt? Eller hur såg det ut på 60 och 70-talet? Problemet är att lärartätheten är lägre än så. Sverige skulle inte vara ett av världens rikaste länder utan ett fungerande skolväsen.

    3. Vilka studier syftar du på? Vilka länder med hemundervisning fungerar bättre än Sverige?
    USA må ha många Nobelpristagare men det finns också en hel del lågutbildade människor där. Deras skolväsen slår ut folk som inte har råd att betala 10 000 Dollar i terminsavgift.

    • ellinorpetersen skriver:

      1. Du glömmer att skolan blir en lugnare arbetsplats för de barn som är kvar där. Allt räknas inte i kronor och ören, och för familjerna är det inte ett val som drivs av ekonomiska skäl.

      2. Jag tror inte att Sveriges rikedom kommer att bestå om vi inte hänger med i utvecklingen av utbildningen globalt sett. Som sagt, utvecklingspsykologiskt är det helt tokigt att sätta samman ett tio-tjugotal barn och ungdomar som är exakt jämnåriga med varandra och sedan tvinga dem att tillbringa merparten av sin kreativa tid med varandra istället för med vuxna och människor i olika åldrar. Det leder till en omogen generation, vi ser redan frukterna av detta.

      3. Du kan läsa en mängd studier som finns länkade och sammanfattade på Rohus gamla hemsida: http://hemundervisning.org/?Om_Hemundervisning:Hemundervisning_i_forskningen.

      Vänligen,
      Ellinor Petersen

  7. Margie skriver:

    en omogen generation är redan föräldrar…

  8. Åsa Waldhe skriver:

    Jätteintressant och viktigt!
    Jag har ett barn som går i första klass i en riktigt bra skola, ändå kan jag känna igen motivationen att byta till hemundervisning. I jämförelse med barnets första sju år känns det så konstigt att de från och med nu förväntas koncentrera sig på att lära sig en viss sak samtidigt med en grupp andra. Slumpvis sammansatta enbart utifrån ålder och av skolval.
    Före skolstart , och även nu, är det så tydligt att barnen vill lära sig och suger åt sig information och kunskap om det som de är intresserade av, olika barn lär sig i olika ordning och på olika sätt. Hur ska detta kunna synkas mellan femton olika individer under nio år utan att ge avkall på individanpassning, och utan att vissa tappar intresset?

    • ellinorpetersen skriver:

      Det är nog väldigt svårt, tyvärr. Och det blir ju inte lättare när de är tjugofyra istället, som vår BU-chef tycker är det optimala antalet i en skolklass. Jag skulle hellre se byskolan, med blandade åldrar, då förväntar man sig att folk ska vara på lite olika nivåer, och löser det ändå.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s