S ute och cyklar (allmän förskola från 2 år!)

Jag är ledsen över att så många i Sverige inte fått uppleva hur härligt det är att vara hemma med sin treåring eller fyraåring (eller femåring eller sexåring, osv). Det är en helt annan sak än att vara hemma med ett spädbarn. Det kanske inte är så konstigt då att Socialdemokraterna tror att barn som är hemma när de är två år ”är särskilt utsatta” eftersom de inte ingår i en barngrupp på en förskola.

Deras nyaste vansinnesförslag på fronten innebär att förskolan skulle bli allmän från två års ålder. De uppger att de tror att de kommer hjälpa mot sjunkande skolresultat.

Det finns väldigt lite belägg för att barn skulle lyckas bättre i skolan för att de fått förskola. Det som jag tagit del av visade att alla sådana skillnader är helt borta när barnet är tolv år. Det finns alltså inga långsiktiga fördelar med förskolan, förutom då att föräldrarna kan ge sig ut och tjäna mer pengar och konsumera mera saker och långsiktigt skräpa ner mer.

En av de saker som blir tydligt när man är hemma och får ta hand om sina barn är att man visst får tid att lappa kläder som fått hål, och laga mat från grunden, och all tid som bara finns att leka eller gosa eller sjunga tillsammans eller läsa sagor eller göra vanliga saker som handla mat – tillsammans, utan stress. Vi gick till affären en tisdagsmorgon. För alla er som alltid är upptagna då, vet ni kanske inte hur lugnt det är i affären. Vilken kontrast till att försöka handla med en trött och hungrig treåring vid fyra eller fem på eftermiddagen! Inga konflikter, vi kunde fokusera på att handla det vi behövde utan att trängas med massor av andra heller.

Vår kommun har inte vårdnadsbidraget, och jag tycker det mest är ett symboliskt sätt att validera hemmaföräldrar, så det är inte det optimala (och så gällde det ju bara barn mellan 1 och 3 år). Men vad jag verkligen skulle vilja ha i vårt land är fler människor som visste hur underbart det är att ha sin treåring, fyraåring, femåring osv hemma istället för att lämna dem till förskolan. Jag är inte intresserad av att styra andra människor till att göra det. Jag är däremot intresserad av att stoppa skattehöjningar för att försöka tvinga andras barn till en allmän förskola de inte har behov av. Ja, att använda skatter för att tvinga på människor en livsstil är helt förkastligt. (Något som tyvärr har använts alltför länge i vårt land).

Madeleine Lidman från Hemmaföräldrars nätverk har svarat på förslaget i SvD. Hon lyfter fram det befängda i att ytterligare lägga mer press på förskolan utan att rätta till de stora problem den redan dras med på grund av underfinansiering (maxtaxan) och för många uppdrag och brist på mångfald i barnomsorgsalternativen – där dagmammor och hemmaföräldrar måste ingå.

Caroline Elfors, leg. psykolog, och Madeleine Wallin från Haro svarar i BT att en bra förskola är en illusion som vi inte har råd med.

Det här inlägget postades i Familj och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till S ute och cyklar (allmän förskola från 2 år!)

  1. baasbraal skriver:

    Du är helt rätt!! Jag hörde förslaget på radion och jag trodde att jag förstog fel!

  2. Gustav skriver:

    Det är väl positivt att inte alla partier driver samma linje. Nu ökar ju valmöjligheten i kommande riksdagsval.

    • ellinorpetersen skriver:

      Om det bara var så att folk kunde låta bli att försöka styra och ställa så mycket med varandra när de hamnar i maktposition, skulle jag säga samma sak. Nu är jag mest irriterad på ett system som gör att vi betalar mer än hälften av allt i skatt (om man inkluderar alla dolda skatter) och sen ska man liksom vara tacksam när staten ger ut allmosor till dem som de tycker gör som man ska, dvs böjer sig för statens propaganda och lämnar bort sina barn till överfulla förskolor där många barn far illa.

      Med mitt inlägg ville jag berätta om hur trevligt det är att vara hemma med en treåring och tycker det är väldigt synd att inte fler vet om det, eftersom de så sällan har den tiden när barnen ska till förskolan och tider ska passas och det är alldeles för mycket stress för barnen i alltför unga år. Jag tycker det är ett misstag att försöka få även de barnen till förskolan som idag vårdas hemma, särskilt som förskolan är överutnyttjad och det finns alldeles för många problem där för att man ska uppmuntra MER tid där. Istället borde man gå åt motsatt håll och se vilka barn som kan vara mindre där för att de barn som är där inte ska fara så illa av buller, skador, brist på uppmärksamhet, sjukdomar, osv.

      • Gustav skriver:

        Varför genererar denna fråga så få röster?
        KD är väl rätt ensamma om sin linje? Borde de inte kunna vinna fler väljare inom detta område.

        Det är i alla fall kul att läsa om ditt engagemang. Alltid härligt med folk som brinner för något.

  3. Margareta Jansson skriver:

    Jag tycker också att alla barn ska få vara tillsammans med någon förälder hela dygnet,när de är under den gängse skolåldern. Jag hade själv förmånen att vara hemmamamma de 10 åren i mitt äktenskap och det var ibland väldigt fina stunder tillsammans med barnen.Jag hade fyra barn när jag var 25 år och begärde skilsmässa. Därefter fick jag och barnen ett mycket bättre liv utan deras far.Men för att kunna försörja barnen och mig själv fick jag arbeta för brödfödan och barnen fick gå på Dagis.Det är 43 år sedan och förhållandena är mycket annorlunda för småbarns föräldrar av idag

  4. Margareta Jansson skriver:

    Jag hörde idag att Socialdemokraterna har funderingar omkring detta att vilket är bäst för barnen? Förskolelärare eller barnsköterskor? Från två års ålder!
    Det är mycket sorgligt att att intelligensbefrielse är så smittsamt.

  5. Jag tycker att förälder som vill vara hemma hos sina barn skall få lön för det precis som en förskollärare/pedagog. Det är min önskan och jag hoppas att det skall finnas valfrihet i detta.

Kommentera

