Misstag att göra gymnasieskolan obligatorisk

Det finns många saker som är bra i livet, men som inte är obligatoriska. Det är bra att ha skor på sig när man är ute och går i kallt väder. Dock är det inte obligatoriskt, och man kanske fryser om man struntar i detta. För de flesta är det bra att äta frukt och grönsaker, men det är inte obligatoriskt, och struntar man i detta finns inget straff utom att man kanske mår sämre.

Socialdemokraterna har missat detta, och vill föreslå sin partistämma att göra gymnasieskolan obligatorisk.

När något blir obligatoriskt förlorar det ett värde i samma ögonblick: Värdet att själv ha valt det. Jag vet att för mig var det en oerhörd tyngd i samma ögonblick som skolplikten föll över mig som nästan sjuåring, och samma lättnad som inträffade när den lyfte efter att jag slutat nian. Att gå i gymnasiet var en glädje, något jag ville, det var friheten att själv bestämma om jag ville satsa på det jag hade valt.

Men om någon hade sagt att jag måste gå i gymnasiet, hade det varit en helt annan sak. Det är bättre att få välja något tokigt och känna efter hur det blev, än att någon som sitter i en politisk församling ska bestämma för mig eller mina barn hur de måste välja – att gå i gymnasiet till exempel. De flesta jag talar med berättar att de lär sig det mesta genom att gå bredvid någon som är mer erfaren – inte genom sina studier. Jag har lärt mig en del väldigt bra saker genom skolan, det är inte helt omöjligt, men det blir så bra när man själv får välja vilka saker man tycker är viktiga att lära sig.

Ska skolan stå en chans i kunskapssamhället måste den få större inslag av frivillighet, större inslag av integrering med samhället i stort, och ha större mångfald. Inte mer likformighet, definitivt inte mer tvång, och absolut inte mer isolering från resten av samhället. Jag skulle gärna se många ungdomar som var lärlingar en tid, som kunde komma och gå på lärcentra, som inte var så bundna vid terminer utan kunde söka kunskap enligt sin egen törst efter utveckling. Satsa hellre på riktigt bra bibliotek och forskare som känner sina samlingar, dit hugade elever kan bege sig för att lära sig något.

Det här inlägget postades i Skolan och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Misstag att göra gymnasieskolan obligatorisk

  1. Själv varvades mina högre studier med en lärlingperiod. Det tyckte jag var helt fantastiskt och gav inte bara större kunskap men också bättre självförtroende och säkerhet i mitt yrke.

  2. Gustav skriver:

    Hur klarar sig folk som saknar gymnasial utbildning?
    Vem tjänar på att lura vilsna själar?
    Vi bör studera längre tid, inte kortare. I synnerhet om vi ska kunna försörja en allt äldre befolkning.
    Kunskap är det som driver på utvecklingen. Kunskap är det som gör Sverige konkurrenskraftigt.

    • ellinorpetersen skriver:

      Jag säger inte att man inte ska fortsätta lära sig. Bara att det är ett misstag att göra saker obligatoriskt bara för att det kanske är bra. Det finns dessutom fler vägar till kunskap än just gymnasiet, och ingen tjänar på att förneka detta faktum.

Kommentera

