Scenblod eller Jag vill blogga igen

Sedan jag senast skrev har mycket hänt.

Jag har slutat med partipolitiken och det här kommer bli en mer personlig blogg om vad vi som hemundervisande familj gör, blandat med reflektioner kring samhället, utan att bli partipolitisk.

Vi fick till slut nog av Sverige eftersom Barn- och Utbildningsnämnden, Förvaltningsrätten, Kammarrätten, och Högsta Förvaltningsrätten alla höll med om att vi inte skulle få undervisa våra barn på det sätt vi själva tyckte. Det tog två år av juridisk strid men vi sålde huset och det mesta av våra ägodelar och tog flyget till USA förra hösten. Nu bor vi i Utah och här har vi rätten att göra precis som vi vill.

Det är underbart! Jag har tänkt att jag ska berätta lite om vår vardag som hemundervisande familj.

Igår kollade vi på en video om specialeffekter som används i film. Barnen lärde sig hur man gör scenblod. Kan vi inte pröva det, frågade de. Jovisst, det gör vi imorgon sa jag.

Idag åkte vi till affären och köpte de ingredienser äldsta dottern skrivit ner på en lista. Sen när vi kom hem väntade vi på en kompis som skulle komma och leka. Vi skapade scenblod genom att kombinera följande ingredienser:

Majsstärkelse

Majssirap, mörk

Glycerin

Röd färg (sådan man färgar ägg med, eller glasyr)

Det krävdes en del experimenterande då vi inte hade några mängder angivna i receptet, men till slut fick vi fram en blandning och låtsades att vi fått näsblod, någon fruktansvärd olycka med blod i pannan och på kinden, fingrarna avrivna, eller att vi var vampyrer som ätit något riktigt blodigt.

Jag hann inte ta så många bilder eftersom de tvättade av sig riktigt snabbt, men kanske blir det något mer av det, vi har sparat ”blodet.”

 

Det här inlägget postades i Teater. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Scenblod eller Jag vill blogga igen

  1. Deborah Stålek skriver:

    Fantastiskt roligt! Önskar vi bodde närmare bara… Hälsa dina ”elever”!

Kommentera

