Fibershed hantverkseftermiddag

Vår andra dotter är intresserad av vävning. Min mamma är väverska. Det är ett hantverk och en konstform som är ganska ovanlig nuförtiden. Så för att min dotter ska kunna lära sig väva har vi ordnat så min mamma kommit och hjälpt henne. I mars startade de ett projekt där hon fick rita en bild av vad hon ville väva, och min mamma hjälpte henne skapa bilden i en vävram hon tagit med till oss. Tyvärr hann de inte klart under tiden hon var på besök, men vi sammanstrålade i Michigan för några veckor sedan och då gjorde hon klart väven.

När det projektet var färdigt ville hon starta ett nytt projekt. Så jag var ivrig att skaffa henne materiel till vävramen. Man behöver varp som man trär på ramen. Och någon sorts tråd att väva med. Dottern fick en illustrerad bok med instruktioner om olika sätt att trä genom inslaget för att skapa olika mönster.

Jag ställde en fråga till mitt nätverk om var man kunde hitta rätt slags tråd till vävramen, och fick lite olika tips. Vi lyckades hitta något att jobba med på en garnaffär som ligger ungefär tio minuter bort med bil. Men i och med frågan fick jag diverse andra tips också, bland annat något som kallas Fibershed.

Fibershed handlar om att man skapar kläder med material som kommer inom 300 miles (ca 48 mil) radie. Man skaffar ull från får som bor i närheten, spinner, färgar, väver, syr, stickar, virkar, allt sådant. Det finns en grupp i närheten av där vi bor som träffas en gång i veckan och hantverkar, så idag begav vi oss dit för första gången.

Jag stickar lite olika saker, kom igång för ett drygt halvår sedan, och var i princip färdig med min andra kofta (första var till bebisen, andra var tänkt till andra dottern). Den hade blivit lite mindre än jag tänkte av olika skäl som jag drar lärdom av inför framtida projekt, och jag började tänka att den måste gå till min treåriga son istället. Men den var lite tajt kring halsen så jag funderade på om det skulle gå att göra den mer stretchig där.

Så när vi var på fibershed idag tog andra dottern med sin vävram, och vi fixade lite med det projektet, vi fick göra om lite för tråden hade dragit ihop sig i kanterna. Och jag fick hjälp att göra om avmaskningen! Hon kunde sen få på sig koftan och det var väldigt roligt. (Även om det var ca 37 grader varmt och det inte var riktigt rätt väder för ullkoftor så var vi glada att projektet blev klart).

IMG_20160721_161922

Det här inlägget postades i Hantverk och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Fibershed hantverkseftermiddag

  1. Deborah Stålek skriver:

    Fin tröja och fin bild på E. Kramar från Mamma/Mormor

Kommentera

