Hur blir det med gympa?

Det var något jag hört att folk som hemundervisar ofta får frågan om. Hur blir det egentligen? Sitter barnen bara hemma eller vad gör man?

Tyvärr hade jag inte särskilt bra erfarenheter av skolgymnastiken. Det var en väldig blandning av olika saker man skulle göra, och väldigt lite instruktioner i varje gren. Ofta  verkade läraren tycka att man skulle kunna innan man kom dit.

Så jag har funderat mycket över hur man lär sig ta hand om sin kropp sedan dess. Allt eller nästan allt jag kan om fysisk hälsa har jag lärt mig utanför obligatorisk skola.

  1. Man lär sig något genom att man är genuint intresserad av ämnet. Sedan jobbar man aktivt med det ämnet regelbundet, och man blir bättre ju mer man håller på.
  2. Man söker källor för instruktion. Det kan vara böcker, lärare man respekterar, kurser, videor på nätet, osv.
  3. Man hittar andra som är intresserade av samma sak och jobbar tillsammans med det. Detta gäller särskilt om det är en lagsport, men det funkar förvånansvärt ofta i andra grenar också.

När vi nyss hade flyttat hit till Springville, Utah, var jag nästan överväldigad av utbudet i närheten. Vi hade bott i en liten by i Norrland och det var mycket körning om man ville att barnen skulle gå på dans, eftersom det var väldigt litet utbud i Nordmaling, så vi körde faktiskt till Umeå under en termin för en kurs. Här hittade vi en dansskola och båda flickorna började på ballett respektive hip hop nästan omgående. De har gått där en gång i veckan till i början på maj, när andra bestämde sig för att hon ville gå på robotics camp eller robotik-läger istället på sommaren. Äldsta har fortsatt med hip hop under sommaren.

Som familj gör vi gärna utflykter då och då för att upptäcka naturen. I måndags åkte vi till den närmsta canyonen, Spring Creek Canyon, och vandrade i nästan 3,5 timmar med hela gruppen. (Det var en helgdag här så maken hade ledigt från jobbet, om någon undrar.) Vandring är för mig ett av de mest tillfredsställande sätten att få motion, förresten. Frisk luft, trevligt umgänge, spektakulär natur, och liten risk för skador.

Det var spännande! Vi låtsades hitta spår efter dinosaurier, namngav olika platser på spåret (Dragon table, Dragon trench, Beautiful death, osv), såg bland annat en kolibri på nära håll, många fjärilar, och diverse växter, hemskt mycket salvia (sage) av olika slag, och blåa bär som vi gissade var giftiga eftersom de röda är det. Det är troligtvis blå järnek-bär (blue holly), som visst används ibland, men eftersom jag inte är säker kommer jag inte göra det förrän någon med mer erfarenhet tittar på samma växt som jag och berättar om hur de använt dem.

Ikväll fick vi prova på karate på en ny klubb! Vi får prova på nästa vecka också och då får vi se om vi vill fortsätta där.

Sammanfattningsvis: Att uppnå fysisk hälsa kan ske på olika sätt. Ämnet idrott och hälsa anser jag ska handla om att bli kompetent inom något område som gör att man känner sig bekväm i sin egen kropp och kan kontrollera den för någon sport eller liknande. Gärna flera, såklart! Men sättet det oftast sker i skolan tillfredsställer inte detta, eller har inte gjort det för mig och jag ser inte hur det kan göra det för någon. Berätta gärna om det har gjort det för dig! (Jag kan tänka mig att folk som gått i profilklass-idrott har andra erfarenheter än de som inte gjort det!)

Det här inlägget postades i Idrott och hälsa och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Hur blir det med gympa?

  1. Anni skriver:

    Den roligaste sporten war brännboll på rasterna… Jag kände nog att man mest skulle visa vad man kan i skolsporten. Den sport jag gör nu har inte inspirerats av skolan, tyvär… Mina barn är bra på sport i skolan, och tycker det är kul, men jag tror att det har att göra med att de gör mycket självvald sport på fritiden.

Kommentera

