Lära sig läsa

Det slog mig för ett tag sedan att folk lär sig läsa på lite olika sätt. Det är ganska viktigt att man kan bokstäverna för att kunna komma ihåg hur de låter när man sätter ihop dem.

Vi har en som tänker på mycket annat men inte velat lära sig läsa.

Men hon hjälper gärna till med många saker, till exempel att gå och handla mat. Idag var det dags att handla mat igen. (Tänk att det måste göras varje vecka!)

Jag brukar oftast skriva en lista med saker vi behöver innan vi går till affären så vi kommer ihåg det viktigaste. Idag bad jag sjuåringen att skriva listan.

I början fick jag stava orden åt henne. Vissa bokstäver blandade hon ihop. När vi kommit lite längre sa jag, det är bokstaven som är mitt i ”butter”, eller, den finns i slutet av ”garlic”.

Jag tror att sådan här vardagsläsning kommer kunna leda till njutningsläsning, och praktisk läsning, den som vi andra läsare i familjen gör varje dag. Jag tror också att skrivningen kommer hjälpa till att memorera hur bokstäverna låter och ser ut.

Jag är lättad att vi slipper skolplikten och kan lösa det här hur man lär sig läsa på vårt sätt.

Det här inlägget postades i Skolan och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Lära sig läsa

  1. Ping: Utan tvång – Strumpans

Kommentera

