Det lyser i ögonen på dig

Igår bestämde vi oss för att åka till grannstaden Spanish Fork och till en affär som har tyg, garn, symaskiner, tråd, osv. Barnen tycker om att sy och önskade sig lite stuvbitar att pyssla med. Vi valde ut fem olika små bitar och sen gick vi och kollade på symaskiner. Kvinnan som arbetar där med symaskinerna berättade lite om de olika modellerna och lät de två äldsta pröva att sy några provsömmar med en maskin. Hon småpratade lite som folk gör här, och jag berättade att äldsta fått sy i skolan för något år sen och var intresserad av att fortsätta sy men att vi inte hade någon maskin ännu. Fast hon går ju inte i skolan längre. Hon bekräftade misstanken, ”Hemskolar ni?” ”Ja,” svarade jag. ”Det gjorde jag med!” utropade hon, ”med mina barn. Tyvärr inte med de tre äldsta.”

Vi fortsatte småprata om hur roligt det var att varje dag kunna se vad vi ville göra, och sen kunna säga ja till så mycket.

Hon sa, ”Det är roligt att se din familj. Det lyser i ögonen på dig. Ibland ser man folk som ser ut att tänka, ‘åh, jag önskar att jag hade barnvakt’, men på dig märker jag att du är glad att ha med dig dina barn.”

Åh, vad rätt hon hade. Jag är verkligen glad att ha med mig mina barn i vardagen. Visst kan det vara så att man måste ta ett långsammare tempo när man har fyra barn med sig till affären. Vi hade fler ambitioner, hade tänkt gå till fler affärer, men efter två hade orken tagit slut och vi åkte hem istället. Det var väldigt skönt att kunna säga, ”orkar vi gå till nästa affär eller ska vi åka hem”, och sen ta första svaret på allvar och säga, ”ok, då åker vi hem.” Men det finns fler dagar. Det är ingen kris på ett tag och det kan vänta till en annan dag när vi har mer ork.

Det här inlägget postades i Familj, Frihet, Skolan och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Det lyser i ögonen på dig

  1. Anna skriver:

    Du är en underbar mamma 🙂
    Jag saknar dig här i Umeå.

Kommentera

