Vilket är ditt favoritbarn?

Det är en fråga som särskilt ett av mina barn tycker om att ställa lite då och då. Såklart kan man försöka vifta bort den med något som ”Jag älskar alla mina barn lika mycket.” Men jag har tröttnat på det svaret. Så jag försöker variera mig lite mer nu. ”Vem vill du att det ska vara?” Eller ”Du kan vara mitt favoritbarn under tio minuter. Sen är det x:s tur.” Osv.

Som svar på frågan förra veckan sa jag, ”Låt oss läsa om en familj där pappan verkligen hade ett favoritbarn, och vad det ledde till.” Och vi slog upp Första Moseboken och läste om Jakob som favoriserade Josef. Vi åkte och lånade filmen ”Joseph: King of Dreams” från biblioteket och kollade på den. Vi diskuterade hur svårt det var för de tio bröderna att pappan favoriserade Josef.

Samtidigt som jag tänker på farorna med att favorisera ett barn, menar jag att varje barn måste känna sig favoriserat någon gång. Därför har vi börjat med ett schema där vi roterar, så att varje barn får gå ut med en förälder en gång per vecka. Dvs, mamma tar ut dotter 1 vecka ett, pappa tar ut dotter 2 vecka 2, mamma tar son 1 vecka 3, pappa tar dotter 1 vecka 4, mamma tar dotter 2 vecka 5, pappa tar son 1 vecka 6. Son 2 är för liten att uppskatta sådana utflykter än så länge, men tanken är att vi inkorporerar honom i schemat när han är lite äldre. Även om det är roligt att göra saker allihop tillsammans, är det mycket bättre ibland att få ha enskild tid med ett barn, och det är bra för barnet att ha enskild tid med föräldern, utan att bli avbruten av sina syskon.

Vad vi gör är vad vi vill! Jag älskar att åka skridskor, och det går inte att göra med bebisen, så jag har tagit vart och ett av de äldre barnen ett och ett till ishallen och tränat med dem. De är på helt olika nivåer så det passar mig väldigt bra att kunna fokusera på bara en av dem när vi är där. Grejen är att man väljer något som båda tycker om.

Vad gör ni för att få era barn att känna sig favoriserade utan att det blir en tävling mellan dem?

Det här inlägget postades i Familj, Idrott och hälsa och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

