Att spara vatten

Idag var vår utflyktsdag. Bland annat besökte vi BYU Monte Bean Life Sciences Museum som har massor av uppstoppade djur och utställningar om ekologi och relaterade ämnen.

Vår treåring var intresserad av vad det stod på skyltarna så jag började läsa för honom vad det stod. Det handlade om vatten, som är en mycket viktig resurs för allt liv på jorden. Vatten finns i stor mängd i flytande form på vår planet, men även i form av is och vattenånga, men just detta, att jorden finns på det avstånd den finns från solen, är ganska unikt och gör att vi kan leva rätt bekvämt på den här planeten.

Allt vatten däremot är inte drickbart, och ofta finns vattnet inte där vi vill använda det. Vi har dragit vattenledningar på de flesta håll i världen eftersom det är tungt att bära det dit vi vill ha det varje gång. Detta i sin tur har gjort oss lite lata och bekväma av oss. Vi använder mer vatten än vi behöver.

Utställningen förklarade att man kan använda mindre vatten genom vissa små förändringar av vårt beteende. Det nämndes till exempel att ta kortare duschar, eller stänga av vattenkranen när man borstar tänderna.

Ja, nu kommer vi till det viktiga.

Vi bor i en öken. Mer eller mindre. Det är ofta soligt och varmt här, och det regnar sällan. Ikväll fick vi en ordentlig storm med blixt och åska. Hurra!

Ändå så är det förväntat att var och varannan ska ha en ordentlig GRÄSMATTA kring sitt hus. Vet ni som bor i Sverige hur mycket man måste vattna en gräsmatta i öknen för att den ska överleva?

Så jag la till i förklaringen kring hur man kan spara vatten. ”Eller så kan man låta bli att vattna sin gräsmatta så mycket.”

Vi vattnar inte vår gräsmatta så mycket. Den ser inte så fin ut. Faktum. Jag tycker det är ok. Jag vill hellre att vi har tillräckligt mycket vatten att dricka och att vattna grödor som vi äter.

Det var många saker som var bra i utställningarna också. Jag är återigen glad att jag fick vara med mina barn och se vad som intresserar dem och låta dem intressera sig för det och lära sig mer om det. Och förklara min ståndpunkt när någon kommer med otillräckliga förslag, så att mina barn vet var jag står, och att man kan ha olika åsikter om hur problemen ska lösas. Vissa lösningar kommer med stora förändringar, andra med små. Självklart är det bra att stänga av vattnet när man borstar tänderna. Och om kranen läcker, fixa läckan. Och låta gräsmattan torka ut lite om man inte haft regn på ett par månader.

Det här inlägget postades i Miljö och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

