Nyheter i tidningsform

Jag tyckte tidningar var riktigt spännande som barn. Jag gjorde några egna små tidningar med serier och nyheter, reklam och liknande. Jag deltog i skoltidningen när jag gick i gymnasiet och hade kul med att skriva artiklar och korr-läsa. Sen när jag var ordförande för föreningen Föda Hemma hjälpte jag till med att samla ihop artiklar och skrev några själv också. Jag skrev ledare. Jag skrev även debattartiklar till diverse tidningar. Skrivandet har varit något roligt för mig under ganska lång tid.

Därför blir jag så glad när mina barn plötsligt hittar på att de ska göra en tidning. Det är inte första gången de gör det, men idag jobbade de flitigt i ganska många timmar med att skapa en tidning. Det har varit skogsbränder här i området för ett par dagar sedan. Nu har nog regnet tagit hand om brandfaran och det är ingen större risk att de ska sprida sig, vad jag förstår.

Papercutz

Nyhetstidning

Huvudartikeln i dagens tidning handlade om skogsbränder,

Wild fires

The fires are burning in the mountain. They fill the air with smoke, which is not good for people and it makes them sleepy. They’re letting them burn because it is good for a forest to burn once in a while so that the dead trees burn and there is space for new trees and plants. They wanted the fire to be put out by the rain, whether it has been put out yet remains a mystery. Wild fires can be harmful and dangerous to anybody that is in it or close enough to it. Fires are not always classified as wild fires. Wild fires are very wild. Wild fires are often different shades of: red, orange, yellow and sometimes blue mixed together. Wild fires are dangerous to both animals and people.

(lätt redigerad för tydlighetens skull).

Dessutom fanns en illustration av Animal of the week, En: Walrus, Sv: Valross, Latin: Odobenus Rosmarus.

Random people fanns det också. Bilder på personer som fanns i tidskrifter de klippt ur.

Sedan fanns Ads. Det var enbart reklam om olika tjänster som flickorna erbjöd för olika summor pengar, massage, konstverk, konsertbiljetter, foton av gräshoppor, barnvakt och att köpa fler tidningar.

Därefter kom serier, två historier som de kokat ihop och ritat elva bilder för varje.

Baksidan var Weeks project! diverse små silkespappersbitar i olika former som de tejpat på.

Tänk, jag hade funderat på hur jag kunde uppmuntra dem att skriva mer. Det kom av sig själv. De lärde sig om skogsbränder, det var en nyhet, de gjorde en tidning.

Det här inlägget postades i Skrivande och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

