Morgonrutiner

Vi låter bli skolprogrammet men jag har jobbat med barnen en tid nu hur man gör för att bli redo för dagen. Det verkade som jag måste påminna om och om igen alla småsaker. Det är jobbigt och tar mycket energi att påminna fem gånger att klä sig, eller kamma håret, eller övertyga någon om att de behöver duscha. Eller att äta…

Jag bestämde mig för att använda den älskade whiteboarden igen. Skrev ner alla steg och ritade bilder på en flicka med kammat hår, en skål med gröt eller flingor, och byxor, tröja och strumpor, för att hjälpa dem som lyckas glömma något av stegen i morgonrutinen. För det är inget vidare om man vill åka till biblioteket men varje barn har missat varsitt steg i rutinen…

Som vanligt när jag försöker lära barnen nåt, tar de över och gör det på sitt sätt. En suddade omedelbart bort allt jag skrivit och ritat, och äldsta började om och skrev ner allt på nytt, fast i skrivstil och flickan fick mycket längre hår. Det blev också utsuddat. Sen kom alla ninjasköldpaddor och åt pizza.

På whiteboarden alltså. Det är ett återkommande tema, på alla möjliga sätt. Ninjasköldpaddor och pizza.

Min förhoppning är att vi ska ta oss igenom morgonrutinen lite snabbare i fortsättningen, men vi lyckades ta oss till vårt nya bibliotek och skaffa lånekort idag. Och vi hade kläder på oss, hade ätit och kammat hår.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

