Plötsligt vill hon räkna fastän klockan är halv elva på kvällen och alla har gått till sängs

Min äldsta hade fått för sig att matematik är svårt. Hon tyckte det tog lång tid att räkna ut saker. Multiplikation förvirrade henne. Så hon har typ låtit bli att räkna under ganska lång tid nu. Ja, förutom alla recept hon måste lista ut, alla teskedar och koppar som ska mätas och förhållanden som måste följas för att reaktionen ska bli rätt när hon skapar sina badbomber, och tänka ut om pengarna räcker till allt hon vill köpa på affären, osv.

Som jag nämnde i en tidigare post fick vi hem matteböckerna i Life of Fred serien i veckan. Tio böcker som det är tänkt ska räcka från typ förskoleklass till slutet av fyran, om man följer vanlig skola. Jag hade redan skaffat dem som följde efter för ca två år sedan, men jag föreställer mig nu att de kanske var lite för svåra för min äldsta.

Som jag även betonat många gånger tidigare, får mina barn lära sig typ vad de vill hur mycket de vill och när de vill. Vi försöker uppmuntra dem i sina intressen och erbjuder erfarenheter som kan vidga deras vyer. Jag förklarar vad jag har beställt hem, och säger att om en bok är för svår kan man jobba bakåt. De är alfabetiserade, så böckerna heter saker som Apples, Butterflies, Jelly beans, där de annars skulle numrerats 1,2 och 10. Jag placerade dem alla i bokhyllan idag i svårighetsordning. Alla nybörjarläsningsböckerna i ordning, och sen matteböckerna Apples-Jelly beans i ordning. Sen en bunt biblioteksböcker.

Äldsta dottern kom alltså på ikväll när alla hade gått till sängs att hon skulle stanna uppe en stund till eftersom håret måste torka efter duschen. Jag sa, du kan ju ta en mattebok om du har lust, och se vad du tycker. Börja med Jelly beans, och om det är för svårt, ta Ice cream, annars kan du gå till Honey om det passar bättre.

Hon plockade ut Jelly beans och började läsa första kapitlet. Det handlade om multiplikation. När det kom till lite problemlösning ville hon ha hjälp av pappa eftersom jag ibland förklarar på ett konstigt sätt. Men jag var i närheten, och tycker ju att matte är spännande och särskilt roligt tycker jag det är att fundera ut olika kreativa sätt att kontrollera att jag räknat rätt.

Problemet handlade om att räkna ut hur många dagar det går på 82 år, och förenklat till 365 dagar per år.

Så vi pratade om olika sätt att lösa problemet på, och kom fram till att det vanliga sättet att ställa upp ett multiplikationsproblem funkar väldigt bra, även om man kan komma fram till rätt svar på flera andra sätt. (Jag kontrollerade ett annat tal med henne sen, och det funkade väldigt bra).

Studier har visat att det är kontraproduktivt att försöka undervisa barn innan de är mogna att lära sig, och det gäller särskilt matematik. Eftersom jag vill att mina barn faktiskt ska lära sig det de är intresserade av, säger jag till dem och menar det, att de inte måste räkna om de inte vill. Det går så bra att vänta tills lusten faller på, även om man fyller tolv eller tretton eller mer innan det händer. De där studierna visade att sex års undervisning av tidig matematik inte hjälpte ett dugg – de som inte fått undervisning hade ofta en förståelse som de som drillats i sex år saknade. Den förståelsen hjälpte dem att lyckas med sina matematikstudier, den förståelsen som kom av att leva livet där man använder matematisk logik i vardagen utan att drilla.

Annonser
Det här inlägget postades i Skolan och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Plötsligt vill hon räkna fastän klockan är halv elva på kvällen och alla har gått till sängs

  1. Ping: Läsning och matte | Ellinor Petersen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s