Läsning och matte

Att hon som numera är nio år så länge inte ville läsa gjorde att vi lekte mycket, vi åkte skridskor, vi hade mycket högläsning. Jag fick väldigt mycket tid med henne, fram till att hon bestämde att jag inte läste tillräckligt mycket för henne, och började läsa själv för några månader sedan. (Då försvann hon in i böcker i timmar i taget).

Som jag redan berättat om, har vi fått hem tio matteböcker. Jag föreställde mig att vi skulle börja någonstans i mitten av högen för nioåringen eftersom hon är ganska logisk och säkert kan mycket eller det mesta av det som finns i de första fem eller så. Men jag slog upp boken jag tänkte föreslå, och förordet påpekade att även om den som börjar med böckerna kan grundläggande aritmetik, är det bra att börja från början av serien, eftersom böckerna även undervisar om andra saker, som inte alltid finns med i vanliga matteböcker. (Förutom att det är tokiga och bisarra historier om Fred som är roliga att läsa).

Denna logiska dotter tog itu med den första boken på måndagen. Läste från pärm till pärm och löste problemen utan svårigheter. På tisdagen tog hon itu med andra boken och blev klar före lunch med den. Vi får se hur det går med de andra. Det räcker väl att säga att hon är som klistrad vid matteböcker, hon som var så motsträvig mot att läsa…

Onsdag: hon gick igenom bok tre och fyra. Plockade bok fem från hyllan innan hon gick till sängs. Vi pratade om hur man adderar genom att ställa upp. Hon har ju bara använt huvudräkning tidigare.

På torsdagen hade hon kommit en tredjedel in i boken och hon och storasyster koreograferade en hiphop dans som de presenterade på kvällen för resten av familjen. Ja, hon har ju tränat på att hjula och kan göra både på vanligt sätt och enarmat (båda blev en del av koreografin). Sen hon slutade gå på gymnastiken för ett par månader sedan har hon faktiskt tränat mer hemma än hon någonsin tränade när hon gick en gång i veckan.

Jag vet inte hur hon kommer fortsätta med sina matematikstudier. Men det här är flickan som läste en 500-sidors bok om ingenjörskonst på en vecka (hälften illustrationer, men ändå) och designar objekt i Blender för att skriva ut i 3D. Förmodligen kommer hon  behöva avancerad matematik för sitt framtida yrke, och jag tror hon är medveten om det.

Eftersom de flesta matematikböcker bygger på att den som ska studera kan läsa har hon ”kommit efter” i sina formella studier, om man jämför med skolbarn. Men som bl a Peter Gray påpekat tidigare, är det liksom ingen brådska. Om hon vill kan hon jobba på snabbt, och jag litar på hennes intuition om när hon behöver studera och hjälper till så gott jag kan när hon har frågor.

Uppdatering: Lördag kväll upptäcker jag att hon jobbar med sjätte matteboken, och hon ber om hjälp med några problem. Hon räknar färdigt sjätte matteboken innan hon går till sängs och plockar fram den sjunde och konstaterar att den motsvarar början av treans årskurs, som hon skulle gått i om hon gick i skolan.

Uppdatering igen: Måndag morgon kommer hon in och har läst klart sjunde boken och hämtar nummer åtta.

Annonser
Det här inlägget postades i Familj, Frihet, Skolan och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Läsning och matte

  1. Ping: Besök hos ett 3D-skrivarföretag | Ellinor Petersen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s